L’ONG Menuts del Món


Diana, la protagonista, col·labora amb Menuts del Món, una ONG real que té seu a Alboraia.

“Les xicotetes accions són capaces d’aconseguir la transformació social”. Eixa és la convicció del grup de dones i homes que formen MENUTS DEL MÓN. Aquesta organització no governamental es va gestar al cor d’Amèrica, a Bolívia, però va nàixer a la Comunitat Valenciana, amb la ferma voluntat de donar suport al desenvolupament integral dels xiquets sense recursos i sense oportunitats.

El primer objectiu és que s’acomplisca la Convenció Internacional dels Drets del Xiquet, del 20 de novembre de 1989, mitjançant projectes de cooperació i desenvolupament com la creació d’una cooperativa educativa i agrícola; projectes per a millorar les condicions de vida de xiquets i adults amb capacitats especials; el manteniment d’un centre per a orfes; la concessió de beques escolars i de menjadors, l’assistència sanitària...  Tot amb la finalitat de defendre els drets de la infantessa sense ànim de lucre.

Per això treballen amb associacions i institucions locals de Bolívia i amb cooperants d’allà i d’ací, amb ferramentes de treball com la voluntat, l’esforç, la motivació, la implicació i les idees de solidaritat que comparteixen per aconseguir un món més just i més equilibrat. I per assolir eixe objectiu, cada aportació, compta.

http://www.menutsdelmon.org/

 

La xarxa

Sovint, els joves fan amics virtuals a Internet, gent de la qual només coneixen allò que s’escriu a la pantalla (que pot ser fals) i les fotos que pengen (que poden ser d’altres). Massa vegades, aquestes relacions acaben en engany, com passa a la novel·la.

L’èxit de les xarxes socials com Facebook, Twitter o Instagram ha canviat el model de comunicació i d’intercanvi d’informació de milions de persones, sobretot dels joves, ja que es calcula que quan compleixen 14 anys (edat mínima per obrir un compte), més del 90 per cent estan en alguna xarxa social. Però junt als avantatges innegables d’Internet hi ha vertaders inconvenients que no han de passar desapercebuts. Podem classificar-los en tres grups.

El primer és el fet que es pot accedir a qualsevol tipus de contingut, ja que la xarxa possibilita l’accés obert, lliure i indiscriminat a qualsevol tipus de pàgina (de pornografia, de sectes, d’ideologies extremistes...).

Després, els psicòlegs alerten del risc d’addició. Quan l’usuari es troba bé navegant, independentment del que estiga fent, i no està d’humor si no es pot connectar-hi; quan resulta imprescindible la xarxa per fer qualsevol cosa; quan es perd la noció del temps i es passen les hores de cara a l’ordinador sense atendre altres obligacions; és aleshores quan podem parlar d’autèntica dependència. A més, augmenta l’individualisme i l’aïllament, perquè es redueixen les relacions personals cara a cara.

Per últim, el perill que es denuncia és la pèrdua d’intimitat, molt especialment entre els joves. Aproximadament la meitat d’ells pengen dades personals sense cap precaució. Això els deixa al descobert enfront a estafadors, suplantadors de personalitat, enemics, pedòfils i tota mena de gent sense escrúpols que vulga aprofitar-se’n. Sembla que el fet de no estar cara a cara (almenys físicament) amb l’interlocutor, ens desinhibeix de tal manera que expressem pensaments i sentiments íntims, contem experiències privades o pengem fotografies que posen a l’abast de qualsevol allò que no hauria d’eixir de l’àmbit privat o pròxim de l’usuari.

Les conseqüències poden ser molt greus. Des de fer amics íntims virtuals de gent absolutament desconeguda fins a complicar-nos seriosament el nostre futur laboral, ja que existeixen empreses de selecció de personal que rastregen a la xarxa tota la informació dels candidats, informació que no podem eliminar i que propicia que la poca cautela juvenil faça malbé el millor currículum.

 

 

La venda de droga a la menuda

A la novel·la, Quelo pensa que els seus problemes econòmics se solucionaran si treballa per a Rodri, el camell del barri.

La venda a la menuda de drogues il·legals, vulgarment coneguda com a trapitxeo és una activitat estesa per tot arreu per a posar substàncies estupefaents a l’abast de qualsevol consumidor. Moltes vegades, els venedors gaudeixen de certa indulgència per part de la societat que estima que són uns delinqüents menors si els comparem amb els grans subministradors de les xarxes internacionals. Aquesta percepció, tanmateix, és bastant errònia, ja que no contempla que el camell és una part més de la cadena en què es mouen els grans traficants. I és una part molt important, perquè sense camells no arribaria la droga als consumidors i no seria possible el negoci.

I eixe és el problema: la venda de droga és un negoci que provoca greus perjudicis individuals i socials. I això és possible perquè qui s’hi dedica, siga el cap d’una màfia, siga un mort de fam de barri marginal, no té cap escrúpol. L’únic objectiu és obtindre diners, per tant, buscaran clientela en la gent més fàcil de convéncer, els joves. Arguments com “si t’ho propons, pots deixar-ho”, “no són tan dolentes”, “els adults exageren molt” o “hi ha drogues legals més perilloses” són els que utilitzen els camells per a enganxar a un consumidor potencial. Només els importa vendre i els té igual que, a la llarga, puguen estar matant al comprador. L’addicció del consumidor els manté assegurat el benefici. I si es mor, sempre hi ha nous clients.

Amb els arguments esmentats, els venedors aconsegueixen convertir els joves en compradors habituals, que és el que a ells els interessa. Per això posen la droga a les mans dels adolescents. Van a buscar-los als llocs d’esplai i diversió on, impunement, vénen tot el que volen. Van a buscar-los a la rodalia dels col·legis, si no dins. El primer pas és aconseguir que els xavals ho proven, regalant la mercaderia, si cal. El pas definitiu és quan els nous clients s’habituen a prendre’n de seguit els caps de setmana. No cal fer més. Els adolescents prompte arriben a la conclusió que no passa res, que controlen la situació. Per això peguen el bot i comencen a consumir més a sovint o a provar substàncies més fortes. Perquè “no passa res”. La baixada en el rendiment escolar, el deteriorament de les relacions familiars o l’inici de conductes delictives per aconseguir diners són fets que els joves no relacionen amb la seua dependència. Pensen que “controlen”, i quan se n’adonen que no és així, resulta molt més difícil eixir-se’n.

Els pares i els educadors solen anar despistats. Veure un fill o un alumne modèlic no suposa que, de festa amb els amics, puga resistir-se a les drogues. La majoria dels adolescents de setze anys o més fumen porros i beuen molt d’alcohol els caps de setmana, ocasional o assíduament. Potser molt adolescents no vagen més allà, però s’exposen a una situació d’alt risc que pot complicar-los molt la vida. Però pensen que això no els tocarà a ells. Mai faltaran camells que els manipulen per a que seguisquen consumint. Si no, no hi ha negoci.

 

 

El fracàs escolar

Quelo és el personatge que representa els alumnes fracassats. Ha repetit dos cursos i abandona sense acabar l’ESO. En el seu cas, es parla de les circumstàncies familiars com a causa del mal rendiment. Però hi ha més.

Les estadístiques fixen en una quarta part l’índex de fracàs escolar. Amb un percentatge tan elevat i descoratjador, no és fàcil clarificar les causes. Pot pensar-se que els alumnes que més fracassen són aquells que tenen limitacions intel·lectuals o altres incapacitats. Res més lluny de la realitat. Aquestos alumnes són destinataris de les mesures d’atenció a la diversitat i, la majoria, manté un nivell de motivació i treball que els permet traure el graduat.

El fracàs té poc a veure amb la intel·ligència i molt amb els hàbits i l’exigència familiar. Ocupar-se del rendiment només quan vénen les notes a casa (siguen bones o roïnes) no és la millor forma de mantindre el nivell de motivació necessari perquè els estudis no es convertisquen en una tasca insuportable.

En les famílies desestructurades els xiquets no han de ser necessàriament fracassats escolars, però és clar que, trencat el mite de la família unida i feliç, molts fills solen canalitzar la decepció mitjançant el negativisme i la rebel·lia.

 

Obres i pel·lícules

A la novel·la, els components del grup de teatre adapten fragments de dues obres, i en determinat moment se cita una pel·lícula. A continuació fem una xicoteta referència

El malalt imaginari

Obra de Molière estrenada el 1673 que gira al voltant de la hipocondria. És la darrera comèdia de l’autor, que va morir després d’interpretar justament el paper del malalt.

L’argument tracta sobre Argant, un vell hipocondríac que està obsessionat per la salut, mentre la seua dona i els que l’envolten només busquen heretar la fortuna de l’ancià. Al seu costat, però, té també Toinette, que intenta debades que el seu amo es cure de les seues manies i recupere les ganes de viure. Per això vol desemmascarar els farsants que l’envolten. Per aquest motiu aconsella l’Argan que fingisca que mor, per veure com reaccionen els que suposadament vetllen per ell. El vell s’adona que només la seua filla és sincera en l’amor, malgrat que pateix la imposició del pare perquè es case amb un metge ric i no amb el seu pretendent estimat. En veure com és de caràcter l’Angelique, accedeix a deixar-la casar amb el seu amor i acaba proposant-se ser ell mateix el seu metge per no deixar-se enganyar més.

La crítica a la medicina és una constant a la literatura barroca, com també el joc entre aparença i realitat. Un altre tema recurrent a les obres franceses de l’època és la condemna dels matrimonis concertats per a la dona, que s’ha de casar per posició i no per amor.

Jean-Baptiste Poquelin, més conegut com Molière, (París, 1622 – 1273), fou un dramaturg i actor francés.

És considerat com el mestre de la comèdia francesa, i en les seues obres fou inflexible amb la pedanteria dels falsos savis, les mentides dels metges ignorants i les pretensions dels rics burgesos, Molière estima la joventut i la vol alliberar de tan absurdes càrregues i prejudicis. Va escriure més de 30 comèdies on va demostrar ser un mestre en el maneig dels diàlegs.

http://ca.wikipedia.org

Spot

Aquesta obra teatral de Carles Alberola i Roberto García, ens presenta, amb una gran dosi d’humor, una crítica a la publicitat mitjançant una anàlisi de com està present en les situacions quotidianes de les nostres vides. La comicitat està assegurada en comprovar com, sovint, la gent es comporta com si visquera dins d’un espot inacabable.

Carles Alberola (Alzira, Ribera Alta, 1964) és un actor, director i dramaturg.

Titulat per l’Escola Superior d’Art Dramàtic i Dansa de València  A la dècada dels 80 fou actor en diverses companyies valencianes. Va impartir classes a les Escoles Municipals de Teatre. A partir de 1989 començà a simultaniejar l’escriptura, la direcció i la interpretació. En l’etapa dels anys 90, Alberola estrenà 14 comèdies i fundà la companyia Albena Teatre, de la qual és director. Els darrers anys ha desenvolupat una intensa carrera televisiva al canal autoòmic valencià en sèries com Socarrats, Autoindefinits o Maniàtics, totes produïdes per Albena Teatre.

Roberto García (València, 1968) és autor, director escènic i guionista.

Titulat per l’Escola Superior d’Art Dramàtic de València, va començar treballant com a actor en algunes companyies valencianes. Posteriorment va orientar-se cap l’escriptura teatral, la direcció escènica i el guió audiovisual.

http://ca.wikipedia.org

http://www.muestrateatro.com

  

El Club dels Poetes Morts

Es tracta d’una pel·lícula de nacionalitat americana, estrenada a l’any 1989. Fou nominada per a l’Oscar a la millor pel·lícula.

El director és l’australià Peter Weir i els principals actors són Robin Williams, Robert Sean Leonard i Ethan Hawke.

Argument: La prestigiosa acadèmia Welton, defensora de principis com la tradició, l’honor, la disciplina i la grandesa, educa els fills de les millors i més riques famílies d’Amèrica. Però al curs de 1959 canviaran les coses amb la incorporació d’un nou professor de Literatura, John Keating, que posarà en pràctica una nova metodologia activa que xoca amb el concepte d’educació que té el centre. La màxima del Carpe Diem (“aprofita el moment”), servirà per a introduir en els alumnes l’amor per la llibertat i la recerca de la bellesa, cosa que provocarà que els xics s’entusiasmen amb el professor, reòbriguen el Club dels poetes morts i amenacen la pau monòtona de la institució.

http://ca.wikipedia.org