L’autor. ![]() Sobre Vicent Sanhermelando Bellver podeu trobar informació actualitzada al seu blog. Ací teniu els enllaços. Per accedir a la biografia, punxeu ací. Per accedir a l'obra literària, punxeu ací. ![]() La temàtica. La
novel·la ens
fa la descripció psicològica d’una
jove, amb els dubtes i els conflictes propis
del tram final de l’adolescència. Per fer el relat
més intimista, l’autor ha
triat un narrador intern, és més, ha assumit el
repte de contar la història des
d’un punt de vista femení, el de Laura.
És una amiga que sol discrepar de
l’opinió majoritària de la colla,
perquè té una manera de pensar més
independent, cosa que pot donar-li més objectivitat a la
narració. El
tema principal versa
sobre els enganys i les traïcions en les relacions personals
i, a més, hi
apareixen temes contextuals plenament actuals, com la
implicació solidària en
una ONG d’ajuda als xiquets del tercer món, els
riscos de les amistats virtuals
a la xarxa, la venda de droga a la menuda (trapitxeo)
o la influència de la desestructuració familiar
en el fracàs escolar. ![]() L’argument. Diana
és una alumna de 2n de
batxillerat amb vocació d’actriu, per
això pertany al grup de teatre de
l’escola. Sorprenentment, veurà com els enganys
que es parodien en el divertit
muntatge que hi preparen, es fan realitat en les seues
vivències personals. La
relació amb Dani, el nóvio formal,
l’atracció per Quelo, un company predisposat
a la delinqüència i l’amistat virtual amb
un desconegut, enterboliran els
sentiments de la protagonista mentre es succeeixen les contradiccions i
les
traïcions. La família, l’escola i
l’ONG local on col·labora, conformaran el
marc d’aquesta història on el suport de la colla
és impagable. El bon humor de
Cesc, el pallasso del grup, i el suport incondicional de Laura, la
millor amiga,
seran decisius per a creuar eixe “pont sense
baranes” que es troba al tram
final de l’adolescència. ![]() L’estructura. A)
Externa:
La narració comença amb una
introducció on la narradora presenta la història.
El cos està dividit en nou
capítols distribuïts en tres parts o actes, on
l’autor ha buscat el
paral·lelisme amb una obra teatral, ja que les protagonistes
pertanyen al grup
de teatre de l’escola. Tanca la novel·la un
epíleg. B)
Interna:
L’equilibri inicial es trenca
amb el descobriment dels insults i calumnies escrits als
qüestionaris que passa
el grup de teatre als alumnes de 4t d’ESO. A partir
d’eixe fet, els personatges
protagonitzaran successives situacions d’engany que ens
conduiran cap al final.
La trama es divideix en tres parts, encapçalades per
fragments teatrals. Així,
al primer acte, El malalt imaginari serveix per
introduir la mentira,
quan pren la forma de dir allò que el receptor vol sentir. Al
segon acte, l’obra Spot
dóna peu a situacions on les aparences enganyen. Al tercer
acte predomina la
traïció, arran d’un fragment original
atribuït a un dels personatges. L’epíleg
ens informa de la sort que ha corregut la protagonista mesos
després del fet
final. ![]() Els personatges. ![]()
La protagonista és Diana,
una jove de dèsset anys que cursa 2n de Batxillerat.
És bona estudiant,
intel·ligent i solidària. A més, forma
part de “
Dani és el nóvio oficial de Diana. Té vint-i-un anys i estudia Informàtica. Son pare és un prestigiós advocat de la capital, cosa que li permet gaudir d’una posició econòmica acomodada. El seu caràcter autoritari i gelós posaran a prova el festeig idíl·lic amb Diana. Quelo
és el tercer vèrtex de triangle. Exemple clar de
fracàs escolar i abocat a la
delinqüència per la influència de
companyies poc
recomanables, protagonitzarà un incident amb Diana que
donarà pas a una relació
cada vegada més conflictiva i danyosa, i sobre tot,
contradictòria. La
colla està formada per Laura, que
esdevindrà la millor amiga, i és la narradora de
la història; Cesc, el
graciós oficial, excel·lentment dotat per a la
interpretació; Xelo,
futura periodista i bel·ligerant en qualsevol assumpte; la
tranquil· ![]() El
temps i
l’espai Els
fets narrats en la primera part (incident dels qüestionaris i
les
conseqüències) ocorren al llarg de dues setmanes, a
primers
del mes de novembre.
Després hi ha un bot en el temps fins a situar-nos a mitjan
desembre, en què va
creixent el conflicte entre Diana i Dani conforme s’apropen
les
vacances.
Aquesta segona part finalitza la nit de Nadal. Amb un altre bot
temporal,
aquesta vegada de només tres dies, comença la
tercera
part, on la situació es
complica fins arribar al desenllaç.
L’acció acaba
la nit de reis. A
l’epíleg, la narradora ens conta retrospectivament
que començà
a escriure la història el dia de reis, ens informa sobre
l’estat d’ànim de la
seua amiga i acaba la narració en abril. Així,
la durada dels fets és de dos mesos, encara que a
l’epíleg
hi ha informació sobre els tres mesos posteriors. L’època en què transcorre la història és actual. ![]() |