INTRODUCCIÓ
Em
dic Laura,
i en
les pàgines següents vos contaré uns
fets que han marcat per a sempre la vida
de la meua amiga Diana. Ens coneixíem de l’escola,
des de feia anys, però la
nostra relació es va enfortir en el grup de teatre, cosa que
em va permetre
viure de prop una transformació sorprenent. En unes poques
setmanes, la meua
amiga, més madura que la majoria de companyes,
començà a perdre la prudència, a
fer bogeries, a prendre decisions equivocades.
Aquesta
és una
història de contradiccions. De paraules ben intencionades
que acaben dient el
que no volien. D’amigues que t’ajuden,
però no encerten a aconsellar-te bé. De
situacions en què el cor planta cara a la raó.
D’amistat i de manipulació.
D’amor i també d’enganys. Sobretot,
d’enganys.
A
vegades, la
realitat era tan fosca que Diana semblava una cega creuant un pont
sense
baranes. Al final va obrir els ulls, però no li
agradà gens allò que va veure.
Per sort, l’ànim i el bon humor no li van faltar,
sobretot al sí del grup de
teatre. Actriu i persona van barrejar els papers en una
tragicomèdia que va
durar uns mesos. Tot va començar en l’assaig en
què Diana i Xelo van llegir al
grup el fragment que havien adaptat d’una obra immortal: El
malalt imaginari.
PRIMER
ACTE
Una
forma
d’engany és que et diguen allò que vols
sentir
Capítol
1
(L’escenari
representa el despatx
d’un metge, amb mobiliari de disseny. El doctor FERRAT
està assegut darrere de
l’escriptori, i té enfront JOSEP, el pacient.)
DR.
FERRAT. Bé, Josep, en què puc ajudar-lo?
JOSEP.
Mire, jo em trobe malament des de fa temps, i ja he passat per la
consulta
d’uns quants especialistes, tots un tall
d’inútils que no han aconseguit
curar-me.
DR.
FERRAT. Què li passa?
JOSEP.
És el ronyó, n’estic
segur. Faça’m una analítica i ho
confirmarà.
DR.
FERRAT. Ha expulsat algun
càlcul renal, una pedra, com sol dir la gent?
JOSEP.
No
DR.
FERRAT. Ha tingut còlics o
ha patit dolors crònics en la zona lumbar?
JOSEP.
Que jo recorde, no.
DR.
FERRAT. Nota molèsties o
picors quan orina?
JOSEP.
No he notat res d’això.
DR.
FERRAT. Potser el color de
l’orina és obscur?
JOSEP.
Jo crec que és normal.
DR.
FERRAT. Escolte, per què
pensa vosté que té cap problema renal?
JOSEP.
No comencem, eh? (Mostrant-se
molest.) Com si no sabera jo què em passa!
L’he buscat, a vosté, perquè
m’han dit que és dels més bons i cars,
així que no se me’n vaja per les rames.
DR.
FERRAT. (Amb to
sarcàstic.) Si em diguera quins
símptomes té...
JOSEP.
Per exemple, quan torne
de fer footing
tinc
molta set.
DR.
FERRAT. (Segueix irònic.)
Sí, pot ser el ronyó.
JOSEP.
Generalment, en fer
esforços físics, em canse més que
abans.
DR.
FERRAT. Ai! que serà el
ronyó...
JOSEP.
I quan estic veient la
tele, m’entra soneguera.
DR.
FERRAT. El ronyó! (Embalant-se.)
I diga’m, de matí, quan sona el despertador,
té ganes d’alçar-se?
JOSEP.
Gens, ni miqueta.
DR.
FERRAT. El ronyó! I quan fa
calor, li agrada beure una cerveseta ben geladeta?
JOSEP.
Ah, doctor, és de les
coses més delitoses que conec.
DR.
FERRAT. El ronyó! I li
canvia l’humor si no pot veure el partit de futbol per la
tele?
JOSEP.
Em pose d’una mala
llet...
DR.
FERRAT. El ronyó! I es
converteix en una persona agressiva quan la dona li demana que
l’acompanye a
comprar roba?
JOSEP.
(Entusiasmat.) Doctor,
sembla que em coneix com si fóra el meu metge de tota la
vida.
DR.
FERRAT. (Amb prepotència.)
Té un ronyó atrofiat, però
podré salvar-li l’altre.
JOSEP.
Què sabut! Em diagnostica
com si duguera anys estudiant-me.
DR.
FERRAT. Vosté també ha sigut
intel·ligent en vindre ací.
JOSEP.
Crec que açò pot ser
l’inici d’una bona amistat!
Un aplaudiment espontani va premiar la
lectura dramatitzada del text. Es tractava d’una
adaptació bastant lliure del
fragment de l’obra de Molière
i, pel que semblava, va agradar a tots. Dirigits per Pepa,
la professora de Llengua, “La Companyia”,
que així ens déiem, la formàvem Diana,
Xelo,
Irene, Cesc i jo, que érem la colla d’amics
supervivents del grup que tres anys
arrere, en tercer d’ESO, vam cursar l’optativa de
Teatre. A més, hi havia tres
xiques que s’havien afegit el curs passat. Enguany, la
directora ens havia
embarcat en un ambiciós projecte on tots seríem
autors, actors, fusters,
pintors, perruquers i el que calguera. A diferència
d’altres cursos, en què
representàvem alguna obra clàssica, la proposta
per a enguany era que nosaltres
mateixos férem un muntatge amb adaptacions de fragments de
peces conegudes i amb
escenes originals nostres. Vam triar el tema de la
preocupació pel cos,
abordant aspectes com la moda, l’anorèxia, la
salut, el gimnàs, la cirurgia
estètica... tot
al voltant d’una idea
central: El culte al cos pot ser una forma de enganyar-nos, de voler
ser allò
que no som. I vam
posar-li títol.
Basant-nos en una frase feta llatina, l’obra es diria In
corpore
sano.
Allò de la “mens
sana” ho arraconàrem per a
una altra ocasió, deixant clar que el muntatge tindria la
seua dosi de bogeria,
que totes les escenes s’abordarien des d’un punt de
vista humorístic, no exempt
de crítica.
-
Molt
bé, xiques. Sembla que heu fet un bon treball –va
dir
Pepa.
- L’obra
original parla del ronyó? –va preguntar Cesc.
- No,
en realitat el metge diagnostica un mal del lleu
–aclarí
Diana–, però nosaltres hem preferit parlar
d’una malaltia que ens resulta més
familiar. Mon pare té còlics renals i conec tots
els símptomes.
- Podíeu
haver triar un altre òrgan més suggeridor...
-
Cesc,
no comences amb una de les teues! –va advertir Pepa.
-
És
veritat. No volem donar-li un toc d’humor? Seria
més
divertit que el pacient, en lloc de tindre pedres al ronyó,
tinguera un
testicle inflamat, per exemple.
Les
rialles foren inevitables. Per
molt previsibles que semblaren les seues eixides, Cesc era el
graciós oficial,
perquè, a més de ser l’únic
component masculí del grup, tenia sempre un acudit,
una “parida”, un comentari que amollar. I
tractant-se d’actors, ser considerat
un pallasso era un vertader elogi.
- Podria
ser un maníac sexual en potència, com tu
–va suggerir
Núria.
- En
potència? No
m’infravalores, guapa –va contestar–. No,
ara en serio. Ja sé que no em fareu
cas, però imagineu que el metge li diu “li agrada
la cervesa? Doncs
està clar! Això és perquè
té un ou
unflat!”.
De
nou les rialles, fins que Pepa
hagué de tallar-les. Li agradava l’ambient
relaxat, però volia que analitzàrem
seriosament el que féiem.
- Xelo,
vols explicar què heu respectat i què heu canviat
de
l’obra original?
- Bo,
en les dos versions, el pacient és un
hipocondríac amb
malalties imaginàries atés per un metge
espavilat, però en el nostre muntatge
no hi ha un atac a l’exercici de la medicina, més
bé descrivim el cas concret
d’un especialista que veu l’ocasió
d’aprofitar-se d’un malalt un poc tronat,
que s’ha autodiagnosticat abans d’entrar a la
consulta.
- I
quina seria la conclusió? –preguntà
Pepa–, que tots som un
poc neuròtics quan tenim problemes de salut?
- No
ho sé. El que hem volgut reflectir és que quan
tenim
problemes, moltes vegades, més que buscar una
solució, desitgem que algú ens
confirme allò que pensem.
- És
una forma de falsejar la realitat –va afegir
Diana–. Si
tu no em dius el que penses, sinó allò que jo
vull sentir, doncs m’estàs
enganyat, no creeu?
Moltes
vegades he recordat eixes
paraules, perquè van ser una premonició.
Paradoxalment, la meua amiga seria
víctima del que acabava d’amollar: una forma
d’engany és que et diguen allò que
vols sentir. Semblava increïble, però aquesta
sentència guardava un
paral·lelisme sorprenent amb els fets que estaven a punt
d’ocórrer i que
canviarien la vida de Diana.
Va
ser en acabar l’assaig quan la
professora va plantejar el problema de sempre. Calia que
s’incorporaren més
xics al grup. No hi havia massa obres on poder acoblar set xiques amb
un sol
galant.
-No
tenim més opció que fer una nova campanya per
reclutar
gent –va dir Pepa–. Haurem de passar de nou per les
classes. Hem d’esforçar-nos
per fitxar xics.
- I
com ho fem? –vaig preguntar–. Molts
d’ells pensen que el
teatre és cosa de marietes.
- Doncs
que s’esforce Cesc –proposà Xelo, amb
xufla–. A saber
la imatge que dóna...
- Escolta,
guapa, jo no sóc qui he de captivar els mascles. Si
no se n’apunten, serà per culpa vostra, que no
sabeu fascinar-los.
- Cal
prendre mesures excepcionals –va dir Pepa–. Hem de
vendre el producte. Si volem que algun company s’apunte a
actuar, haurem d’anar
on estiga i actuar per a ell.
- I
què faríem?
Representar un fragment?
–preguntà Cesc.
- No
caldria. En interpretar un xicotet guió que cride
l’atenció, hi hauria prou. Dividiu-vos en tres
grups i prepareu-ho com si fóra
un sondeig, que no parega que anem a la caça de nous actors.
Ja buscaré jo
l’horari adequat per a passar per les aules.
Tres
dies després, mortes de
vergonya, però amb la decisió d’un
gladiador quan ix a l’arena del circ, Diana
i jo vam creuar la porta de 4r C. Ens acompanyava Cesc que, pel
contrari,
entrava més tranquil que una mona. Pepa, que era la
professora de llengua
d’eixa classe, va anunciar als alumnes que ens cedia els deu
minuts que
faltaven per al descans.
- Bon
dia! –em tocà obrir foc–, som integrants
de La
Companyia, el grup de
teatre del centre. Em diuen Laura i curse 2n
de batxillerat.
- Hola,
jo sóc Diana, però em podeu dir Lady
Di.
- Em
dic Francesc
i també podeu dir-me Lady
Di
–va amollar, mentre els improvisats
espectadors esclafien a riure–. Bé, en realitat
tots em
diuen Cesc, i vull
confessar-vos una cosa: m’agrada molt actuar, per
això no m’importaria fer de
princesa de Gales, si ho exigira el guió.
- Sabeu
que ser actor no és tan complicat? –vaig
seguir–.
Sense adonar-nos-en, tots actuem constantment. Cesc i Diana vos faran
una
demostració.
Vaig
retirar-me a un costat, deixant el meu company enfront de
l’audiència, a la qual, amb lleugers gestos, va
donar a entendre que començava
l’actuació.
- Quina
desgràcia la meua! –va cridar ell, de sobte,
gesticulant de forma exagerada, mentre els alumnes somreien, amb
interés
creixent–. Hui acaba el termini per a lliurar les
làmines de dibuix d’aquesta
quinzena i no les tinc. He de convéncer la professora
perquè em deixe dur-les
el pròxim dia.
-
Carabasseta!
–cridà Diana, dirigint-se a Cesc–. On
estan les
làmines?
- Ai,
senyoreta! Les
tenia fetes, però no es creurà què em
va passar ahir.
- Tens
raó. Sospite que no m’ho creuré.
-
El
meu germà menut va agafar-me el bloc de dibuix i va
ratllar tots els full, fins i tot els que estaven en blanc.
- I
quina edat té la criatura?
-
Tres
anyets, però és molt bord.
-
Pots
dir-me com arribà a les seues mans el teu material
escolar?
-
Li’l
va deixar la mare; diu que cal estimular-lo perquè, en
un futur, estiga motivat per a fer els deures escolars.
-
Molt
curiós! De veritat que el motiva el Dibuix Tècnic
de 2n
de batxillerat?
-
I
tant! Després de ratllar-me el bloc, va dibuixar tres
poliedres en perspectiva cavallera a la paret del rebedor. I amb
retolador
fosforescent de color fúcsia!
-
Podies
haver dut les làmines ratllades perquè jo les
vera.
-
Això
volia fer, però mentre mon germà decorava la
casa,
Tobies, el meu gos, va deixar el bloc com una garlanda de cap
d’any.
-
Escolta
Carabasseta, què opina ta mare d’eixes destrosses?
-
No
se n’assabentà. Hagué d’anar
a l’Hospital perquè la iaia
es caigué un bac i es va trencar el maluc.
-
Quina
història més increïble! Crec que ton
pare hauria de
vindre a parlar amb mi.
-
Això
no és possible. Té una ordre
d’allunyament i no pot
apropar-se a menys de cinc-cents metres de casa. No sé si
sap vosté que vivim
ací al costat, i clar, com que du el braçalet
electrònic...
-
Has
guanyat, Carabasseta! Dus les làmines quan es normalitze
la situació!
Els
alumnes, que havien seguit
divertits la representació, van aplaudir amb ganes mentre
Pepa ens dirigia un
gest de felicitació.
-
Ateneu-me,
per favor –vaig pregar–. Ara heu d’omplir
un breu
qüestionari que us repartiran els meus companys. Se vos demana
l’opinió sobre
alguns aspectes del teatre. També hi ha unes altres
preguntes, per exemple, si
us veieu capacitats per a actuar en una paròdia com la que
acabem de fer, o
quina escena voldríeu interpretar si fóreu actors.
-
És
obligatori? –preguntà algú des dels
últims seients.
-
Sí
–contestà Pepa.
-
Hem
de posar el nom? –em preguntà una alumna.
-
No
cal.
-
Jo
et posaré el meu número de telèfon
–va dir un xic de
l’última fila, probablement repetidor, provocant
comentaris impertinents per
part dels seu companys.
-
Contesteu
individualment, per favor!
Em
sentia incòmoda. Mentre els féiem
el teatret semblaven bons xavals, però ara no paraven de
riure; a més, les
animalades anaven una darrere de l’altra, malgrat les
contínues amenaces de la
professora. Em vaig fer la sorda davant les xarrades que venien del
fons de
l’aula i, quan tocà el timbre que indicava el
final de la classe, em vaig
llevar un pes de damunt. Pepa em va fer un somriure pacient molt
significatiu.
“Açò ho he d’aguantar jo tots
els dies”, semblava dir.
Diana
i jo arreplegàvem els
qüestionaris quan un dels alumnes que més havia
molestat va acostar-se a
nosaltres. Deuria ser repetidor, perquè aparentava
més edat que la resta. Jo el
coneixia només de vista. Recordava la seua cara de
creuar-me’l pel pati. Estava
molt ben plantat, i això no em sol passar desapercebut. Es
va dirigir
directament a Diana.
-
Volia
felicitar-te per la representació. Has actuat molt
bé.
-Moltes
gràcies.
-
Te’n
recordes, de mi? –seguí dirigint-se exclusivament
a la
meua amiga.
-
Anàrem
a la mateixa classe en primer o segon, i et diuen
Miquel Verdú, no?
-
Per
als amics, Quelo.
El
xicot féu un pas avant i va
oferir una galta, a l’espera de rebre un bes. Diana
aguantà impassible fins que
l’altre es va fer arrere i continuà com si res.
-
M’ha
agradat molt, saps? A
mi, això d’actuar sempre m’ha atret.
-
Doncs,
podies apuntar-te al grup de teatre.
-
Potser
fóra una bona idea.
-
I
a què esperes?
-
No
estic del tot convençut –va dir ell, mentre
dibuixava un
somriure–. Per què no quedem i ho parlem amb calma?
-
Hauràs
de rumiar-t’ho tu a soles, Quelo. Ho sent. Jo estic
molt ocupada. A vegades no tinc temps ni d’anar als assajos!
-
Ni
falta que fa. Tu eres una actriu nata. No t’ho deixes,
perquè arribaràs lluny.
-
Quan
triomfe, et convidaré a sopar, val?
–ironitzà Diana.
-
Espere
que siga abans.
-
Tu
apunta’t al grup de teatre i ja en parlarem.
-
M’ho
pensaré.
En
buidar-se l’aula, Cesc enfilà
l’escala cap avall ràpidament, i nosaltres ens
quedàrem al replanell esperant
Pepa, que se n’havia pujat al departament per guardar el
material.
-
Què
em dius de l’imbècil eixe? –vaig
preguntar.
-
No
l’insultes, que pot ser un nou fitxatge.
-
Eixe?
Si ha estat fotent tot el temps!
-
Tanmateix,
ha dit que sempre li ha atret això d’actuar
–va
argumentar Diana.
-
Jo
crec que volia lligar amb tu.
-
Jo
també, però ho té clar –va
dir, rient–, ara... què
bo que està!
-
Ah,
creia que no te n’havies adonat –la vaig punxar.
-
Està
com un tren! L’hem de convéncer com siga
perquè vinga a La Companyia.
-
Relaxa’t,
tia. No vulgues acaparar-lo, que tu ja tens nóvio.
-
Tranquil·la,
xica. El meu Dani li pega quaranta voltes a
aquesta penyora!
Sí,
el seu Dani era el nóvio formal.
D’aspecte agradable,
sense ser cap cosa de l’altre món, tenia la virtut
de caure molt bé a la gent.
Era simpàtic, cortés i de parla amable. Estudiava
Informàtica a la
Universitat Politècnica
de València, i anava al mateix grup que Jaume, el
germà de Diana, que va ser
qui li’l va presentar. Duien cinc mesos eixint junts i feien
bona parella. Si
ella era guapa, intel·ligent, apassionada i
solidària, ell destacava per ser
treballador, temperat, segur de sí mateix i amant de
l’esport. Era fill d’un
advocat de cert prestigi a la capital, per això, la mare de
Diana, d’idees
tradicionals, veia en el xicot un bon partit per a la filla: era de
bona
família, amb diners, i tan educat... Les amigues veien el
príncep blau que hagueren
desitjat per a elles mateixes. Anava tan ben vestit!
Parlava amb tant d’encís!
Semblava tret d’una
pel·lícula, quan apareixia amb el cotxe esportiu,
les ulleres de sol i la roba
de marca. A mi, la veritat, no m’impressionava tant. No es
podia dir que li
mancaren motius per a tindre tan bon cartell, tanmateix, per al meu
gust, era
bastant cregut i un poc autoritari.
Quan
l’endemà
ens dedicàrem a revisar els qüestionaris, hi
hagué un rebot general que va
paralitzar l’activitat. A dos alumnes els havia semblat
graciós apuntar coses
de mal gust sobre la representació que havíem
fet. Fins i tot, feren comentaris
vertaderament ofensius sobre la meua amiga. La indignació va
créixer tant que,
al final, la professora decidí suspendre l’assaig
i ens va enviar a casa perquè
ens tranquil·litzàrem.
-
Diana,
oblida-ho –va insistir Pepa, mentre eixíem de
l’aula–. No et calfes més el cap, que no
val la pena. No són més que quatre
bajanades escrites per un subnormal.
-
Ja
ho sé, però em fa molta ràbia.
-
L’assumpte
no mereix que li prestem més atenció.
-
És
que no puc entendre com han gosat posar eixes animalades
i, a més, a tu també t’han faltat al
respecte! –seguia queixant-se Diana.
-
No
et preocupes, que jo ja sé què he de fer
–deia Pepa–. No
li pegues més voltes.
-
Té
raó –vaig dir–. Anem-nos-en!
Vam
eixir amb un silenci inusual.
Cesc no havia vingut, Irene i Xelo mogueren ràpidament
perquè tenien pressa, i
la resta de companyes callaren. Jo tampoc diguí res. Vaig
pensar que calia
deixar que Diana s’asserenara. Des que va llegir els
maleïts fulls, s’havia
acalorat molt. No hi havia per a menys. La barreja de comentaris
despectius,
obscenitats i al·lusions a una calúmnia que va
fer circular un pretenent
rebutjat temps arrere, podia afonar a la més valenta.
-
Canvia
el xip –vaig dir-li, ja al carrer–, que
ahí tens al nóvio esperant-te.
Recolzat
en el cotxe, amb el Marca
entre les mans, Dani s’esforçava a llegir amb la
poca llum que li arribava d’un
fanal, i no es va adonar de la nostra presència fins que no
estiguérem davant
d’ell.
-
Quines
cares! Què ha passat?
-
No
res –va contestar Diana, mentre el besava–. Estic
enfurismada.
-
Per
què?
-
Recordes
que ahir vam passar per les classes per captar
actors? Doncs bé, en dos dels qüestionaris que van
omplir, uns imbècils han
posat un grapat de marranades.
-
S’han
clavat amb tu?
-
En
un full, sí. M’han tractat de puta per amunt.
-
Digues
qui ha sigut, que li trencaré la cara!
–exigí Dani.
-No
ho sabem. El qüestionari era anònim. Vam estar en
tres
classes, però pensem que deu ser d’un grup de la ESO,
4t C probablement.
-
Ho
sap el director?
-
Li
ho dirà Pepa –vaig contestar–.
També ha hagut estopa per
a ella.
-
Han
gosat insultar una professora? Quina gentola!
-
Ha
estat molt desagradable, de veritat –va dir Diana, mentre
buscava l’abraçada de Dani, que seguí
amb l’interrogatori.
-
I
no sospiteu de ningú?
-
Deuen
ser repetidors –vaig suggerir–. N’hi
havia uns quants,
i van armar gresca.
-
Li
ho podríem preguntar a Quelo –va proposar
Diana–. Qui ho
haja fet, se les donarà de xulet davant dels amics. De segur
que el fondo
sud se n’assabentà a l’instant.
-
Probablement,
però Quelo no et dirà res –vaig
advertir–. Per
molt que et fera la rosca, no voldrà trair un company.
-
De
qui parleu?
-
D’un
de 4t C, que anava a la meua classe fa anys.
-
Si
parle jo amb ell, de segur que canta –digué Dani.
-
Ni
se t’ocórrega.
-
Deixa’m
que me n’ocupe jo a la meua manera. Tu no has de
preocupar-te de res.
-
He
dit que no! Quan el veja, ja li preguntaré jo,
però tu
estigues tranquil, que dels interrogatoris s’encarreguen en
la direcció.
Aleshores,
jo no sabia res, però poc
després Diana es va connectar a un xat i li ho va contar tot
a una altra
persona. Una persona que no era de la colla. Algú que jo no
coneixia. Tant de
bo la xarxa no haguera anat bé eixa nit!
|