A més de les activitats didàctiques que es reprodueixen a continuació, i que també estan al final del llibre, l'autor té disponibilitat per a mantindre trobades amb els alumnes en el propi centre. Es pot sol·licitar la visita a la Fundació FULL, dins de la campanya Autors a les aules; a l'editorial o contactant directament amb l'autor.


   ACTIVITATS 


ACTIVITATS PRÈVIES A LA LECTURA (MOTIVADORES)

   
El primer que cal és tindre ganes de llegir. No és tan difícil. A tots ens ha agradat sempre que ens conten històries. Els personatges d’aquest llibre són joves com tu. Ells mateixos van a presentar-se i a proposar-te que busques informació per a conéixer-los millor.
  • Sóc Xavi, el protagonista del llibre. No us diré massa sobre mi. Jo crec que sóc molt intel·ligent. Els altres diuen que sóc un tarambana, però això no és veritat. Li ho podeu preguntar al psicòleg del col·legi. Per cert, saps quines funcions té el departament d’orientació escolar a un centre educatiu?

  • Sóc Robert i vaig nàixer a Cocentaina. Les xiques em veuen com al sex-símbol del grup, (no sé què tindré de símbol, però de sexe, millor no parlar). Jugue al València C.F., en les categories inferiors i et convé informar-te sobre la marxa del club en la temporada 07/08.

  • El meu nom és Tòfol i estudie al Conservatori. Li he ensenyat a Xavi a tocar la guitarra, però estic disposat a demanar disculpes quan calga. M’agrada el rock d’ací i seria interessant que et posares al dia sobre els èxits de grups com Obrint pas o La gossa sorda.

  • Em presente: Em diuen Anna, la meua família és malaguenya i, no t’alarmes, però m’agrada estudiar. Volguera que m’ajudares amb el treball que ens ha posat el professor de Socials. Què saps del període de la història recent anomenat transició?

  • I jo sóc Clara. Estic eixint amb un grup d’emos. Vaig sempre vestida de negre. Molta gent em critica, però pense que és per desconeixement. Tu què saps d’aquest grup urbà?

  • I encara que no és de la colla, hi ha un altre adolescent en aquesta història que té un paper molt important. És el pare de Xavi. No és broma, per increïble que semble.

  • Mira la fotografia de la colla i intenta identificar cada personatge.

 


ACTIVITATS DURANT LA LECTURA (DE COMPRENSIÓ)

Capítol 1: Xavi.
  1. Composa l’arbre genealògic de Xavi.
  2. Quin paper assumeix J.J.?
  3. Busca el significat de: òbit, rol i rostària.

Capítol 2: El diari.
  1. Què li encomanen a Joan en les representacions teatrals a la Societat Musical?
  2. Quin és l’estat d’ànim de Joan els últims dies que escriu el diari?
  3. Explica el significat de les següents expressions que s’utilitzen en la conversa entre Marina, J,J, i Xavi:  Donar-li la volta a la truita, eixir la vena ecologista, arrossegar greus pecats des de fa generacions, donar aquest mostre a la ciència.           

Capítol 3: Clara.
  1. Quines són les característiques que tenen els amics emos de Clara?
  2. Estàs d’acord amb Anna quan diu que als tios només els interessa el futbol i el sexe?
  3. Explica el significat de les següents expressions que s’usen en la conversa entre Robert, Anna i Empar:  Posar cara de circumstàncies, ser gata vella, quedar-se un poc al marge.

Capítol 4: El cap de setmana.
  1. Joan sembla tindre un sentiment religiós molt fort. Per què?
  2. Les distraccions de cap de setmana en temps de Joan són passejar, reunions de grups juvenils, acampades, cotxes de xoc. Quines predominen als temps actuals?
  3. Busca el significat de: ubicada, cadafal i bandarra.

Capítol 5: En ca la iaia.
  1. Per què J.J. es mostra tan amable i cordial amb son germà?
  2. Busca la traducció del gal·licisme “touché” i explica el sentit en què sol usar-se.
  3. Busca el significat de: malaurat, escarotat i xino-xano.

Capítol 6: J.J.
  1. Localitza l’ús que es fa de la ironia en la conversa que mantenen J.J. i Xavi a la cuina.
  2. Clara fa una valoració dels estudis distinta a la resta de la colla. De part de qui et poses?
  3. Busca el significat de: jeia, sanglotant i brusent.

Capítol 7: L’orientador.
  1. Explica per què es diu que Xavi es va veure en un “cul de sac”
  2. Per què l’orientador li diu a Xavi que es pot considerar un privilegiat per haver trobat el diari de son pare?
  3. Busca el significat de: emulant, penedeix i llepolia.

Capítol 8: Les cavil·lacions de Robert.
  1. Què vol dir Ivan quan avisa Xavi que està xafant terreny pantanós?
  2. Creus que Robert està realment enfadat perquè l’entrenador l’ha enviat als vestidors?
  3. Busca el significat de: colgant-se, bajanades i desembalbar.

Capítol 9: La confessió.
  1. Joan lamenta no poder comprar-se res perquè no li donen diners. Creus que els seus fills tenen el mateix problema?
  2. Què és un taller de costura?
  3. Busca el significat de: penyores, vidriola i esbargiment.

Capítol 10: El tanga.
  1. Com justificaries la incomoditat de Xavi quan troba el tanga a l’habitació de son germà?
  2. Quin és el vertader motiu pel qual Xavi du retardat el treball de socials?
  3. Busca el significat de: estralejar, amoïnes i enfurismes.

Capítol 11: El vídeo.
  1. Anna opina que Maria podria ser un amor “platònic” del pare. Què vol dir això?
  2. Robert no gosa demanar-li a Clara que isca amb ell. Quins són els motius d’eixa inseguretat?
  3. Busca el significat de: melangia, incriminatòria i esglaiada.

Capítol 12: La carta.
  1. Que vol dir Anna quan afirma que la Seguretat Social els garanteix temps de sobra per escorcollar les cases de tot el veïnat?
  2. Per què J.J. demana a Xavi que es faça el coix quan ixen de casa la iaia?
  3. Busca el significat de: ensurt, desemperesia i badallava.

Capítol 13: El pla de Tòfol.
  1. Per què Xavi no diu que el tanga és de son germà?
  2. Per què Tòfol creu que Robert és imprescindible per a lligar-se a Mireia?
  3. Busca el significat de: urpes, bolquers i mancança.

Capítol 14: Maria.
  1. La mare reny els fills si s’insulten o són malparlats. Creus que eixa actitud és habitual?
  2. Per què Marina demana prudència i discreció després de llegir el correu de la tia Rocío?
  3. Busca el significat de: tafanejar, romania i alleujament.

Capítol 15: La història.
  1. Per què diu Marina que a J.J. li va tocar assumir de sobte el paper de còmplice?
  2. Per què Maria tarda trenta-quatre anys a escriure-li a la seua vertadera mare?
  3. Busca el significat de: s’avenien, tràngol i pantaix.



ACTIVITATS PER A DESPRÉS DE LA LECTURA

A) Anàlisi dels elements i la modalitat narrativa


El narrador
  1. Explica si el narrador és un personatge (intern) o és fora de la història (extern)
  2. Com s’anomena el narrador que coneix els fets i, a més, els pensaments dels personatges?
  3. Rellig algun dels fragments on es transcriu el diari del pare i digues si es pot considerar un narrador distint. Si és així, indica de quin tipus és.

Els personatges
  1. Caracteritza el personatge principal (física i psicològicament)
  2. Confecciona la xarxa dels personatges secundaris, a partir del protagonista. Convé que diferencies dos àrees distintes on situar-los (família i colla)
  3. Indica alguns dels personatges comparsa que hi intervenen.

L’espai
  1. Indica la ciutat on transcorre l’acció, el nom de la qual no es diu fins a les darreres pàgines, encara que abunden múltiples referències. Fes memòria i identifica-les: barris, un passeig a prop d’un estadi, la mateixa zona de l’estadi, un carrer...
  2. La història es desenvolupa a uns llocs concrets. Assenyala quins són eixos espais interns, classificant-los segons siguen relatius a la família o a la colla.

El temps
  1. La trama combina dos històries amb independència temporal. Identifica l’època i calcula la durada de cadascuna.
  2. Els fets es presenten en l’ordre en què ocorren?  Com s’anomena aquest tipus de trama?
  3. Al discurs narratiu hi ha bots cap arrere en el temps?  Quin nom rep aqueix recurs?

La modalitat textual
  1. Localitza el fragment on es conten els fets que ocorren quan acaba l’examen de Llengua espanyola, abans d’eixir al pati (capítol 1), i indica què és narració i què és diàleg.
  2. Transforma el tros dialogat en narració i el paràgraf del narrador en diàleg.
  3. Recorda que hi ha tres tipus de descripcions: física (prosopografia), psicològica (etopeia) i una barreja d’ambdos (retrat)  Analitza les descripcions que es fan d’Anna i de Tòfol (capítol 1) i de Mireia (capítol 13)
 



B) Anàlisi temàtica


En el llibre es barregen uns temes que semblen ser prou interessants, tant per a propiciar una reflexió personal, com per a encetar un debat a classe. Proposem algunes qüestions que puguen servir de guia a fructíferes cavil·lacions.


L’adolescència.
  1. Aquestos protagonistes, que no es droguen ni fan botellot, que practiquen esport o estudien música, i tenen germans tan encisadors, són casos poc freqüents o no tant?
  2. Et sembla estrany que Xavi lamente no poder controlar les seues emocions (capítol 5)?
  3. Xavi dubta sobre el desenvolupament del seu cos i se sent insegur sobre la seua aparença física (capítol 12)  Creus que això els passa a molts adolescents?

El contrast generacional.
  1. Quines diferències trobes entre pare i fill respecte a la vivència de la religió?
  2. Explica la distinta preocupació sobre la sexualitat que tenen Joan i Xavi.
  3. On veus més contrast, a nivell individual (pare/fill) o a nivell social (normes familiars, valors vigents entre els anys setanta i els actuals)?

La pèrdua del pare.
  1. Faries com Marina, qui decidí dir-li a son fill de nou anys que son pare tenia càncer?
  2. La pèrdua del pare o de la mare, se supera segons el caràcter del fill o depén de l’entorn?
  3. Si perderes el pare o la mare, què voldries que feren per tu els amics?

La introspecció.
  1. Des de la teua experiència personal, la introspecció (inspeccionar-se per dins) és un signe de maduresa o una menjada de coco innecessària?
  2. Creus que l’actitud de Joan d’anar sempre cavil·lant sobre com era, el feia millorar?
  3. Escriure un diari afavoreix el propi coneixement?
 



C) Valoració.
  1. Comenta els aspectes positius i negatius que has trobat a l’obra (lèxic, narració de la història, sentit de l’humor, situacions, redacció del diari, temes que es tracten...)
  2. Tu o algun company us heu sentit identificats amb algun personatge o situació de la història?  Amb quins?
  3. Penses que llegir aquesta història t’ha provocat alguna reflexió positiva sobre el món dels adolescents?
  4. Comptant que no vas a repetir curs (clar que no!), recomanaries que el professor proposara aquesta novel·la per als alumnes del proper any?  Per què?