|
|
A
més de les activitats didàctiques que es reprodueixen a continuació, i
que també estan al final del llibre, l'autor té disponibilitat per a
mantindre trobades amb els alumnes en el propi centre. Es pot
sol·licitar la visita a la Fundació FULL, dins de la campanya Autors a les aules; a l'editorial o contactant directament amb l'autor.
|
ACTIVITATS
|
|
ACTIVITATS PRÈVIES
A LA LECTURA
(MOTIVADORES)
|
El
primer que cal
és
tindre ganes de llegir. No és tan difícil. A tots
ens ha agradat sempre que ens
conten històries. Els personatges d’aquest llibre
són joves com tu. Ells
mateixos van a presentar-se i a proposar-te que busques
informació per a
conéixer-los millor.
-
Sóc
Xavi,
el protagonista del llibre. No us diré massa sobre mi. Jo
crec que sóc molt
intel·ligent. Els altres diuen que sóc un
tarambana, però això no és veritat.
Li ho podeu preguntar al psicòleg del col·legi.
Per cert, saps quines funcions
té el departament d’orientació escolar
a un centre educatiu?
-
Sóc Robert
i vaig nàixer a Cocentaina. Les xiques em veuen com al sex-símbol
del grup, (no sé què tindré de
símbol, però de sexe, millor no parlar). Jugue al
València C.F., en les categories inferiors i et
convé informar-te sobre la
marxa del club en la temporada 07/08.
-
El
meu nom
és Tòfol i estudie al
Conservatori. Li he ensenyat a Xavi a tocar la
guitarra, però estic disposat a demanar disculpes quan
calga. M’agrada el rock
d’ací i seria interessant que et posares al dia
sobre els èxits de grups com Obrint pas o
La gossa sorda.
-
Em
presente:
Em diuen Anna, la meua família
és malaguenya i, no t’alarmes, però
m’agrada estudiar. Volguera que m’ajudares amb el
treball que ens ha posat el
professor de Socials. Què saps del període de la
història recent anomenat transició?
-
I jo
sóc Clara. Estic eixint amb un grup
d’emos. Vaig sempre
vestida de negre. Molta gent em critica, però pense que
és per desconeixement.
Tu què saps d’aquest grup urbà?
-
I encara que no
és de la colla, hi ha un altre adolescent en aquesta
història que té un paper molt important.
És el pare de Xavi. No és
broma, per increïble que semble.
- Mira la
fotografia de la colla i intenta identificar cada personatge.
|
ACTIVITATS DURANT LA LECTURA (DE
COMPRENSIÓ)
|
Capítol
1: Xavi.
- Composa l’arbre
genealògic de Xavi.
- Quin paper assumeix J.J.?
- Busca el significat de: òbit, rol
i rostària.
Capítol
2: El diari.
- Què li
encomanen a Joan en les representacions teatrals a la Societat Musical?
- Quin és l’estat
d’ànim de Joan els últims dies que
escriu el diari?
- Explica el
significat de les següents expressions que
s’utilitzen en la conversa entre
Marina, J,J, i Xavi: Donar-li la volta
a la truita, eixir la vena ecologista, arrossegar greus pecats des de
fa
generacions, donar aquest mostre a la ciència.
Capítol
3: Clara.
- Quines són
les característiques que tenen els amics emos
de Clara?
- Estàs
d’acord amb Anna quan diu que als tios
només els interessa el
futbol i el sexe?
- Explica el
significat de les següents expressions que s’usen en
la conversa entre Robert,
Anna i Empar: Posar cara de
circumstàncies, ser gata vella, quedar-se un poc al marge.
Capítol
4: El cap de
setmana.
- Joan sembla
tindre un sentiment religiós molt fort. Per què?
- Les
distraccions de cap de setmana en temps de Joan són
passejar, reunions de grups
juvenils, acampades, cotxes de xoc. Quines predominen als temps actuals?
- Busca el
significat de: ubicada,
cadafal i bandarra.
Capítol
5: En ca la
iaia.
- Per què J.J.
es mostra tan amable i cordial amb son germà?
- Busca la
traducció del gal·licisme
“touché” i explica el sentit en
què sol usar-se.
- Busca el
significat de: malaurat,
escarotat i xino-xano.
Capítol 6: J.J.
- Localitza
l’ús que es fa de la ironia en la conversa que
mantenen J.J. i Xavi a la cuina.
- Clara fa una
valoració dels estudis distinta a la resta de la colla. De
part de qui et
poses?
- Busca el
significat de: jeia,
sanglotant i brusent.
Capítol
7: L’orientador.
- Explica per
què es diu que Xavi es va veure en un “cul de
sac”
- Per què
l’orientador li diu a Xavi que es pot considerar un
privilegiat per haver
trobat el diari de son pare?
- Busca el
significat de: emulant,
penedeix i llepolia.
Capítol
8: Les
cavil·lacions de Robert.
- Què vol dir
Ivan quan avisa Xavi que està xafant terreny
pantanós?
- Creus que
Robert està realment enfadat perquè
l’entrenador l’ha enviat als vestidors?
- Busca el
significat de: colgant-se,
bajanades i desembalbar.
Capítol
9: La confessió.
- Joan lamenta
no poder comprar-se res perquè no li donen diners. Creus que
els seus fills
tenen el mateix problema?
- Què és un
taller de costura?
- Busca el
significat de: penyores,
vidriola i esbargiment.
Capítol
10: El tanga.
- Com
justificaries la incomoditat de Xavi quan troba el tanga a
l’habitació de son
germà?
- Quin és el
vertader motiu pel qual Xavi du retardat el treball de socials?
- Busca el
significat de: estralejar,
amoïnes i enfurismes.
Capítol
11: El vídeo.
- Anna opina
que Maria podria ser un amor “platònic”
del pare. Què vol dir això?
- Robert no
gosa demanar-li a Clara que isca amb ell. Quins són els
motius d’eixa
inseguretat?
- Busca el
significat de: melangia,
incriminatòria
i esglaiada.
Capítol
12: La carta.
- Que vol dir
Anna quan afirma que la Seguretat Social els garanteix temps de sobra
per
escorcollar les cases de tot el veïnat?
- Per què J.J.
demana a Xavi que es faça el coix quan ixen de casa la iaia?
- Busca el
significat de: ensurt,
desemperesia i badallava.
Capítol
13: El pla de
Tòfol.
- Per què Xavi
no diu que el tanga és de son germà?
- Per què
Tòfol creu que Robert és imprescindible per a
lligar-se a Mireia?
- Busca el
significat de: urpes,
bolquers i mancança.
Capítol
14: Maria.
- La mare reny
els fills si s’insulten o són malparlats. Creus
que eixa actitud és habitual?
- Per què
Marina demana prudència i discreció
després de llegir el correu de la tia Rocío?
- Busca el
significat de: tafanejar,
romania i alleujament.
Capítol
15: La història.
- Per
què diu
Marina que a J.J. li va tocar assumir de sobte el paper de
còmplice?
- Per
què
Maria tarda trenta-quatre anys a escriure-li a la seua vertadera mare?
- Busca el
significat de: s’avenien,
tràngol i pantaix.
|
ACTIVITATS
PER A DESPRÉS DE LA LECTURA
|
A) Anàlisi
dels elements i la
modalitat
narrativa
El
narrador
- Explica si
el narrador és un personatge (intern) o és fora
de la història (extern)
- Com
s’anomena el narrador que coneix els fets i, a
més, els pensaments dels
personatges?
- Rellig algun
dels fragments on es transcriu el diari del pare i digues si es pot
considerar
un narrador distint. Si és així, indica de quin
tipus és.
Els
personatges
- Caracteritza
el personatge principal (física i psicològicament)
- Confecciona
la xarxa dels personatges secundaris, a partir del protagonista.
Convé que
diferencies dos àrees distintes on situar-los
(família i colla)
- Indica
alguns dels personatges comparsa que hi intervenen.
L’espai
- Indica la
ciutat on transcorre l’acció, el nom de la qual no
es diu fins a les darreres
pàgines, encara que abunden múltiples
referències. Fes memòria i
identifica-les: barris, un passeig a prop d’un estadi, la
mateixa zona de
l’estadi, un carrer...
- La història es
desenvolupa a uns llocs concrets. Assenyala quins són eixos
espais interns,
classificant-los segons siguen relatius a la família o a la
colla.
El temps
- La trama
combina dos històries amb independència temporal.
Identifica l’època i calcula
la durada de cadascuna.
- Els fets es
presenten en l’ordre en què ocorren? Com s’anomena
aquest tipus de trama?
- Al discurs
narratiu hi ha bots cap arrere en el temps?
Quin nom rep aqueix recurs?
La modalitat textual
- Localitza el
fragment on es conten els fets que ocorren quan acaba
l’examen de Llengua
espanyola, abans d’eixir al pati (capítol 1), i
indica què és narració i
què és
diàleg.
- Transforma
el tros dialogat en narració i el paràgraf del
narrador en diàleg.
- Recorda que
hi ha tres tipus de descripcions: física (prosopografia),
psicològica (etopeia)
i una barreja d’ambdos (retrat)
Analitza les descripcions que es fan
d’Anna i de Tòfol (capítol 1) i de
Mireia (capítol 13)
B)
Anàlisi temàtica
En el llibre es barregen
uns temes que semblen ser prou interessants, tant per a propiciar una
reflexió
personal, com per a encetar un debat a classe. Proposem algunes
qüestions que
puguen servir de guia a fructíferes
cavil·lacions.
L’adolescència.
- Aquestos
protagonistes, que no es droguen ni fan botellot,
que practiquen esport
o estudien música, i tenen germans tan encisadors,
són casos poc freqüents o no
tant?
- Et sembla
estrany que Xavi lamente no poder controlar les seues emocions
(capítol 5)?
- Xavi dubta
sobre el desenvolupament del seu cos i se sent insegur sobre la seua
aparença
física (capítol 12)
Creus que això els
passa a molts adolescents?
El
contrast
generacional.
- Quines
diferències trobes entre pare i fill respecte a la
vivència de la religió?
- Explica la
distinta preocupació sobre la sexualitat que tenen Joan i
Xavi.
- On veus més
contrast, a nivell individual (pare/fill) o a nivell social (normes
familiars,
valors vigents entre els anys setanta i els actuals)?
La
pèrdua del pare.
- Faries com
Marina, qui decidí dir-li a son fill de nou anys que son
pare tenia càncer?
- La pèrdua
del pare o de la mare, se supera segons el caràcter del fill
o depén de
l’entorn?
- Si perderes
el pare o la mare, què voldries que feren per tu els amics?
La
introspecció.
- Des
de la
teua experiència personal, la introspecció
(inspeccionar-se per dins) és un
signe de maduresa o una menjada de coco
innecessària?
- Creus
que
l’actitud de Joan d’anar sempre
cavil·lant sobre com era, el feia millorar?
- Escriure un
diari afavoreix el propi coneixement?
C) Valoració.
- Comenta
els aspectes positius i
negatius que has
trobat a l’obra (lèxic, narració de la
història, sentit de l’humor, situacions,
redacció del diari, temes que es tracten...)
- Tu
o algun company us heu sentit
identificats amb algun personatge o
situació de la història?
Amb quins?
- Penses
que llegir aquesta
història t’ha provocat alguna reflexió
positiva
sobre el món dels adolescents?
- Comptant que no vas a repetir curs
(clar que no!), recomanaries que el
professor proposara aquesta novel·la per als alumnes del
proper any? Per
què?
|
|