Situat en la façana marítima de la ciutat, aquest barri està integrat en el
districte dels Poblats Marítims de València. Pel nord arriba fins al terme
municipal d’Alboraia, que està limitat per la sèquia de Vera; al sud està unit
al barri del Cabanyal-Canyamelar, del qual el separava la sèquia de la Cadena, hui tapada per
l’Avinguda dels Tarongers; a l’oest connecta amb el campus de la Universitat
Politècnica i amb l’horta de Vera; i a l’est s’aboca a la mar.
Sens dubte, el principal atractiu del barri és la platja, una amplíssima
franja de fina arena que caracteritza la costa de la ciutat de València. Per
generalització, sol anomenar-se platja de la Malva-rosa a tot el
litoral des del port cap al nord, encara que hi ha altres denominacions
concretes a zones dels barris veïns, com la platja de les Arenes. Les aigües càlides
de la Mediterrània,
més o menys netes, atrauen no sols el banyistes locals, sinó també els turistes
que s’allotgen a la ciutat. De nit, a més, nombrosos locals ofereixen la
possibilitat de prendre una copa a la fresca, en terrasses que amb la brisa de
llevant, fan més suportables les caloroses nits d’estiu.
Hui ja no queda res del barri de pescadors que fou, però els restaurants de
la zona presenten una oferta gastronòmica especialitzada en els productes de la
mar i en els arrossos típics, cosa que manté una afluència de visitants fins i
tot en hivern, per poc que aguaite el bon oratge.
Un altre atractiu, no sols de la Malva-rosa, sinó de tot el districte és la Setmana Santa
Marinera. Des del Divendres de Dolors fins el Diumenge de Pasqua, germandats i
confraries desfilen en processons i participen en actes religiosos, bé organitzats
per les distintes parròquies bé celebrats conjuntament. És una tradició prou
arrelada, que aconsegueix la participació d’antics habitants del barri que ara
viuen en altres indrets. Hi ha una tradició pagana, encara que el seu caràcter multitudinari és
recent, que consisteix en donar la benvinguda a l’estiu la nit de sant Joan. El
costum és encendre una foguera a la platja i prendre el bany o, almenys,
mullar-se els peus les mans i la cara. Els possibles efectes d’aquesta pràctica
són molt variats, i cauen dins del món dels símbols i les creences.

|
Antigament era una marjal entre l’horta i la platja. Fou el botànic francés
Jean Felix Robillard, que a mitjan segle XIX era jardiner major del Jardí
Botànic de València, qui adquirí una parcel·la que va dessecar per tal de
construir una finca destinada al conreu de la varietat de geranis coneguda com
Malva-rosa. Al voltant de la finca s’anaren escampant, tant les plantes com les
vivendes que originaren un nou nucli urbà amb el nom de la flor. Encara que fou
habitat majoritàriament per pescadors, la condició de barri humil i treballador
es va barrejar, a principi del segle XX, amb el caràcter senyorial que
aportaren les casones i els palauets de gent benestant que es féu una segona
residència vora a la mar. Tanmateix, les últimes dècades del segle van veure
com aquestes residències, quasi totes tancades o abandonades, es transformaven
en locals d’oci molt freqüentats en les nits d’estiu. Mentrestant, la franja
interior, abocada a conflictes urbanístics amb l’Ajuntament (iniciats al barri
del Cabanyal), va degradar-se de tal manera que es convertí en una de les zones
de venda de drogues més notables de la ciutat.

|
Al barri de la Malva-rosa van units dos dels referents culturals
més importants de València. D’una banda, Joaquim Sorolla i Bastida, màxim exponent
del luminisme, fou un pintor de família humil que s’obrí pas amb un estil
personal que reflectia com ningú la claredat mediterrània. Amb obres de
temàtica social i històrica, destaquen fonamentalment els paisatges i els
retrats sota la llum del sol. Menció especial mereixen els quadres on plasma
escenes de pescadors que foren pintades a la Malva-rosa. Fou
just en aquesta platja en va conéixer i féu amistat amb Blasco Ibáñez. La
ciutat de València el va anomenar fill predilecte. Va assolir un gran prestigi
i reconeixement internacional, que es va arrodonir quan va rebre l’encàrrec de la Hispanic Society of America de decorar la biblioteca
d’aquesta institució a Nova York. En total va pintar catorze quadres murals que
presentaven la seua visió d’Espanya.
L’escriptor Vicente Blasco Ibáñez fou un novel·lista
enquadrat en el naturalisme literari. Féu obres de caràcter històric i
autobiogràfic, però sens dubte, les anomenades novel·les regionals o
valencianes van ser les més conegudes, com ara, La barraca, Arroz y tartana o Cañas y barro. Va tindre molt més
èxit a nivell internacional que nacional, ja que la seua militància en el
partit republicà i la bel·ligerància política des del diari El Pueblo, li va procurar no pocs
enemics i certa marginació per part dels propis escriptors de l’època. Allò que
uneix Blasco Ibáñez a la
Malva-rosa és el fet que, en 1902, l’escriptor es construïra
un xalet a la platja, molt a prop de la desembocadura de la sèquia de Vera.
Entre les parets d’aquella casa van sorgir algunes de les seues novel·les,
fruit d’una inspiració que Blasco Ibáñez trobava passejant per l’horta i per
vora mar. El pas de la segona meitat del segle XX va dur l’abandó i posterior
enderrocament del xalet, però hui es troba reconstruït i alberga un modest museu
dedicat al pintor.
|
El barri du anys patint un procés de degradació que, de manera
incomprensible, està lluny de solucionar-se. Fa poques dècades, els veïns
gaudien de l’ambient amable que propiciava el tràfic de vianants que anaven i
venien de les xicotetes botigues (sabateries, ultramarins, ferreteries, tendes
de roba...), on tots es coneixien i de nit eixien a prendre la fresca a la
porta de casa, amb la tranquil·litat d’un poblet d’interior. Però a poc a poc
això ha desaparegut. Amb el xicotet comerç de mal en pitjor, amb la creixent
activitat delictiva d’una ètnia minoritària i amb la nul·la intenció de
modernitzar el barri per part de l’administració, els carrers prompte es van
convertir en un lloc insegur, amb un alt índex de delinqüència, amb cases
abandonades i “okupades” i amb solars plens de fem i xeringues.
I si hi ha un lloc que represente el signe negatiu de barri, eixe és “les
casetes rosa”, uns blocs de vivendes modestes que al llarg dels últims anys han
sigut habitades per un alt percentatge de delinqüents. El tràfec de drogues i
la conseqüent presència de drogoaddictes al barri han motivat no poques
protestes veïnals, que sempre han tingut un efecte efímer, com l’augment de
vigilància policial durant unes setmanes, o la decisió d’enderrocar les casetes
que, al remat, es limità només a un bloc.
Els veïns es queixen contínuament de la mala imatge que donen aquestes
“casetes rosa”, perquè des de fora, sempre s’associa el barri (no la platja) de
la Malva-rosa
a la delinqüència, la droga i la inseguretat ciutadana.

|