Sobre Vicent Sanhermelando Bellver i la seua obra literària  podeu trobar informació als següents enllaços:

Si voleu conéixer la seua biografia, punxeu aci.

Per a consultar la seua obra literària, punxeu ací.





Les classes de Matemàtiques d’un grup de primer de Batxillerat transcorren entre les impertinències dels alumnes i la falta d’autoritat d’un professor desmotivat, a qui aconsegueixen enxampar-li la clau d’accés al sistema informàtic amb l’objectiu de falsificar les notes. Per descobrir els “pirates”, el tutor buscarà la complicitat del delegat i dels seus amics, colla que, a més, s’interessarà per les intencions sentimentals de la professora d’anglés, que sembla estar enamorada de l’esmentat tutor. Paral·lelament, al Café de la Malva, que està a prop de l’institut, un suposat membre d’una ONG entrevista la nóvia, l’amic i el pare de Berni, un jove que començà a caure en les xarxes de les drogues i, progressivament, va patir el deteriorament de les relacions familiars i el trencament amb la nóvia, arribant a l’anul·lació com a persona i a l’abandó de les pròpies amistats fins al punt de perdre-li el rastre.  D’una manera inesperada, les dues històries es convertiran en una sola.









El tema principal de la novel·la és la drogoaddicció. Es presenta retrospectivament a partir de la reconstrucció de la història d’un jove, en el període que va entre els dèsset i els vint-i-dos anys. Els principals aspectes que s’aborden són la influència de l’entorn social, el mecanisme d’autojustificació, els hàbits de mentir i delinquir, la despersonalització i el deteriorament de les relacions personals, la desestructuració de la família, la fragilitat de les rehabilitacions...

De manera paral·lela, situats en l’entorn escolar, es tracten els temes de la inadaptació, la falsificació de notes, les conductes disruptives, tot barrejat amb la vivència de l’amistat al sí d’una divertida colla de companys que cursen el batxillerat en un institut d’extraradi.










L’obra està dividida en nou capítols que narren alternativament les dues trames:

Comença amb la història de Berni (trama A), que l’autor desenvolupa utilitzant el recurs de les entrevistes que realitza un personatge interessat en seguir el rastre del drogoaddicte. No segueix, per tant, un orde cronològic, sinó que els fets es presenten enllaçats i des del punt de vista de la persona entrevistada. Això si, dins de cada entrevista sí que dóna la informació seguint un orde temporal.

La de l’institut és una trama contínua (trama B). El fet desencadenant és el parany que un grup d’alumnes li posa al professor de Matemàtiques amb l’objectiu de falsificar les notes. Un dels integrants d’aquest grup és també membre de la colla dels protagonistes, cosa que permetrà relacionar les distintes situacions plantejades. El personatge del delegat de la classe també és el nexe amb el tutor i amb els altres professors. L’evolució dels fets farà que es descobrisca que les entrevistes realitzades al Café de la Malva són, en certa manera, el desenllaç de la novel·la.










TRAMA A:

Berni és el protagonista, un jove de dèsset anys simpàtic i atractiu, que amb la seua colla d’amics s’inicia en el consum de drogues toves. Com que sempre té diners a la butxaca, es converteix en un client distingit als pubs de la zona de la plaça de Cánovas. Està enamorat apassionadament de Iolanda, i amb ella s’afonarà en el pou de l’addició. Encara que tindrà oportunitats per a desenganxar-se, no serà suficientment ferm i acabarà sol i abandonat per tots.

Iolanda és la nóvia sorpresa pel fet que Berni s’haja fixat en ella. És una xica senzilla i responsable, que treballa els caps de setmana per estalviar diners i poder viatjar a l’estranger per complementar els estudis. Inicialment no li agrada que el nóvio fume canuts, però amb el pas del temps, serà ella qui es contagie dels hàbits de Berni. Una experiència personal traumàtica la farà reaccionar i recuperarà el trellat i la força necessària per a trencar amb la persona que més vol i, alhora, que més mal li ha fet.

Els pares de Berni. Josep mai s’ha ocupat massa del fill, sempre ha delegat la tasca educativa en la dona, i quan veu que el cas se’ls en va de les mans, intenta imposar la seua autoritat sense èxit. Candela, es mostra excessivament protectora, fins al punt de tapar davant del marit el comportament de Berni. La disparitat de criteris davant l’addicció del fill deteriorarà irreversiblement el matrimoni.

El millor amic de Berni és Toni. A diferència de la resta de la colla, no s’aprofita de la seua generositat ni l’oblida quan les coses no van bé. No obstant això, resulta còmplice necessari en la recaiguda de l’amic després de la rehabilitació.

Mònica és la millor amiga de Iolanda. Després d’un temps de distanciament, és qui intenta obrir-li els ulls i fer-li veure com ha canviat i com de cega està davant la situació real de Berni.





















































TRAMA B:

Tamarit és el professor de Matemàtiques. Major, desmotivat i poc sociable amb els companys, és incapaç d’imposar orde en les seues classes davant les impertinències dels alumnes, tot per no enfrontar-se als més problemàtics, encapçalats per Raül.

Diego és el delegat de la classe. Va a l’institut de vesprada perquè de matí es fa càrrec del seu iaio. Responsable i treballador, és respectat pels companys i es converteix en un bon col·laborador del tutor. Exercirà una influència molt positiva en el seu company Joel.

Joel, que abans s’ajuntava amb els pitjors alumnes del curs, freqüenta ara la companyia de la colla de Diego, cosa que provoca un canvi d’actitut notable, encara que no ha tallat definitivament amb els antics amics i els ajuda amb la falsificació de notes.

Clàudia és l’amiga que es preocupa massa per tot. La inseguretat que la caracteritza fa que sempre crega que les coses aniran malament, cosa que provoca sovint que augure complicacions al menor indici.

Sònia és el contrapunt a l’anterior. Un poc més major, sol veure la vida amb més realisme i té l’habilitat d’intuir certerament l’evolució futura de qualsevol situació.

Marc és el tutor del grup i l’únic professor que parla normalment amb Tamarit i intenta ajudar-lo.  Manté una relació pròxima amb els alumnes, sobre tot amb el delegat. D’altra banda, no està d’acord amb la forma en què la direcció del centre aborda el problema dels pirates informàtics.

La professora d’Anglés és Cristina. Pel seu caràcter excèntric, els alumnes opinen que està un poc boja, però ella sap captar la seua atenció i els manté a ratlla durant les classes. Sembla estar enamorada de Marc, i això determinarà peculiars intervencions per part de Joel i la colla.











La història se situa a l’època actual, concretament, els primers anys del segle XXI, si atenem a referències contextuals com les manifestacions veïnals contra la venda de droga o contra els plans urbanístics.

La durada de la trama A (drogoaddicció) és de cinc anys aproximadament, ja que Berni, el protagonista, té dèsset anys quan comença el relat, i s’hi indica que se li perd la pista als vint-i-dos. La trama B (institut) dura dos mesos. Per les referències a les vacances de Nadal, es pot deduir que la història comença a primers de novembre i acaba el 7 de gener.

El discurs ens presenta una alteració temporal pel que fa a la narració de la trama A. D’una banda, hi ha l’anticipació, perquè les entrevistes, que estan datades en els dies 18, 19 i 20 de desembre, són relatades per l’autor simultàniament amb els fets de la trama B que, com s’ha indicat, transcorren en el mes de novembre. Ara bé, el lector no sap encara que l’entrevistador està en la mateixa línia cronològica que segueix la trama de l’institut. D’altra banda, dins de cada entrevista hi ha una retrospecció, un bot al passat en recordar uns fets que començaren a ocórrer deus anys abans.

L’espai es real: la ciutat de València. En la trama A, es concreta que els pubs que freqüenten els protagonistes, on compren i consumeixen drogues, estan ubicats a la plaça de Cánovas, coneguda zona d’oci. També se cita la casa tancada que la família de Berni té a la Malva-rosa, el mateix barri on està el café homònim on es fan les entrevistes. La trama B conté referències situades al districte dels Poblats Marítims (sèquia de Vera, “casetes rosa”, mercat del Cabanyal, port). L’autor localitza l’institut a la Malva-rosa.