
Fou una federació d’estats independents que, sota la jurisdicció del rei
d’Aragó, conservaven la seua sobirania i les institucions de govern, i es
regien per les lleis que aprovaven les Corts pròpies. La política exterior,
però, era unificada pel monarca per tal de lluitar pels interessos generals del
conjunt.
El seu origen el trobem a l’any 1164, quan Alfons el Cast unifica sota el
seu poder el regne d’Aragó (heretat de sa mare Peronella) i el comtat de
Barcelona (per part del seu pare Ramon Berenguer IV). A aquest nucli inicial
s’afegiren, per vassallatge o per conquesta, uns altres territoris que formaren
amb el temps un dels imperis més poderosos de la Mediterrània. L’expansió
més important es va produir al segle XIII, amb les conquestes dels regnes de
Mallorca i de València dutes a terme pel rei Jaume el Conqueridor.
La Corona d’Aragó desaparegué a conseqüència de la Guerra de Successió espanyola (1702-1715) per la
mort del rei Carles II sense descendència. Van disputar el tro Felip d’Anjou i
l’arxiduc Carles d’Àustria, eixint guanyador el primer, que signà els Decrets
de Nova Planta que anul·laren les constitucions i òrgans de govern propis i
sotmeteren tots els estats peninsulars integrants a la jurisdicció del regne de
Castella.


Fill de Pere el Catòlic i de Maria de Montpeller, el rei Jaume I (1208-1276)
va tindre una infantesa molt accidentada. Per garantir pactes matrimonials, va
ser entregat com a penyora a Simó IV de Montfort quan només tenia tres anys i
no fou restituït com a hereu fins a 1214, quan ja havien mort sos pares. Amb
sis anys, l’Infant Jaume fou reclòs al castell de Montsó per a rebre la
instrucció com a futur rei a càrrec de l’Orde del Temple. Amb deu anys,
l’Infant inicià el seu comandament com a Jaume I, rei d’Aragó, Comte de
Barcelona i Senyor de Montpeller, amb l’assessorament del Consell Reial.
Si la primera etapa del regnat va estar caracteritzada per les revoltes
internes dels nobles, posteriorment, Jaume I va iniciar la política expansiva
que el féu passar a la història. Tenia vint anys i va decidir ampliar la Corona conquistant
territori sarraí. El primer objectiu va ser el regne de Mallorca, campanya que
finalitzà en 1229. La conquesta del regne de València s’estengué entre 1233 i
1245, i es va articular en tres etapes. Fou en la segona quan es va dur a terme
l’acció més determinant: la rendició de la capital, Balansiya. No obstant la
hegemonia cristiana sobre aquestes terres, Jaume I hagué de fer front a
contínues rebel·lions per part dels sarraïns.
Als últims anys de la seua vida va organitzar una croada a Terra Santa, junt
al papa Climent IV, que va resultar un fracàs (1269). Finalment, en plena
revolta dels sarraïns d’Alcoi, el rei va emmalaltir greument, i es refugià a
Alzira, ciutat on va abdicar en favor de l’Infant Pere. En el transcurs del
darrer viatge cap al monestir de Poblet, la mort el va sorprendre a València,
el 27 de juliol de 1276.


Jaume I va assumir personalment la tutela de la conquesta del regne musulmà
de Balansiya (València), que s’inicià amb una aproximació a les terres
septentrionals, baixant des de Terol i seguint la vall del riu Palància amb el
propòsit de conquerir Borriana i aconseguir, per conquesta o per rendició, el
domini dels castells situats al nord (1232-33).
La pressa de la capital del regne va començar amb la convocatòria de tropes
per al dia de Pasqua de 1237, a Terol, però el monarca no aconseguí reunir
suficient exèrcit. Als pocs mesos, el rei Zayyan de Balansiya prengué la iniciativa
i atacà el castell d’El Puig amb les seues tropes. Sorprenentment, l’exèrcit
musulmà fou derrotat i perseguit fins el riu Sec (Barranc del Carraixet), cosa
que va animar els cristians, que respongueren positivament a una nova
convocatòria per a la Pasqua
de 1238 (4 d’abril).
L’estratègia va consistir en la devastació de l’horta per a deixar sense
queviures la ciutat i forçar la rendició de les torres que l’envoltaven. Jaume
I va desplaçar l’exèrcit des d’El Puig fins a Russafa, començant el setge
definitiu a Balansiya (22 d’abril). La major part de la població de l’horta es
va retirar a la ciutat. Durant els mesos en què assetjaren la medina, no hi va
haver cap batalla, però el rei Zayyan era conscient que no podria resistir el
setge, i al setembre va enviar un intèrpret a Russafa per acordar l’inici de
converses per tal de retre la ciutat. Les capitulacions es van signar el 29 de
setembre i Jaume I féu l’entrada triomfal a València el dia 9 d’octubre del
1238. El nou regne independent dins de la Corona, va ser repoblat significativament per
aragonesos a la part interior, i per catalans a les comarques litorals. La
conquesta es va completar amb una última fase a les terres que s’estenien dellà
el riu Xúquer fins a Biar (1245).
La novel·la recrea l’any previ a l’entrada de Jaume I a la ciutat de
València.


Al segle XIII, la ciutat era una de les més destacades d’al-Àndalus. Estava
situada entre l’actual riu Túria (Wadi
al-Abyad, expressió de la qual els conqueridors derivaren “Guadalaviar”) i
un antic braç pel qual ja no corria l’aigua. Vora aquesta defensa natural,
s’ubicava el recinte emmurallat o medina. Tenia set portes que s’obrien als
camins principals (un d’ells era l’antiga Via
Augusta o Saguntina). Al cor de
la ciutat (l’entorn de l’actual plaça de la Verge) s’alçava l’alcàsser i la mesquita Major
(on hui està la Seu).
Curiosament, el mercat no estava al centre, com era habitual, sinó que es
trobava en un raval extramurs (on hui està el Mercat Central). El barri jueu,
encara que estava dins de la medina, tenia el seu propi mur que el tancava
(entre els actuals carrers de la
Pau i de la Mar).

Llevat de les vies radials que hi confluïen des de les portes, l’estructura
urbanística semblava un laberint. Els carrers eren estrets per evitar la calor
del sol i abundaven els atzucacs. Les cases eren xicotetes i escassament
condicionades. Tenien poques finestres, per resguardar la intimitat interior de
la curiositat dels vianants. Qualsevol casa, fóra humil o noble, tenia la sala
on es rebien les visites, a prop de l’entrada, perquè la resta era espai privat.
El mobiliari era molt escàs. Al menjador s’asseien sobre coixins, i als
dormitoris no hi havia llits, sinó que es gitaven sobre una màrfega, una estora
o directament sobre palla. A la majoria de les cases no hi havia habitacle per
a usos higiènics. Les aigües residuals s’abocaven a una canal descoberta que
discorria pels carrers, habitualment sense empedrar. D’altra banda, es podia
trobar amplies cases senyorívoles que mantenien l’estructura de l’antiga vil·la
romana, amb un pati central amb plantes que donava llum i frescor a les
estances interiors. També hi havia luxosos palaus.
Dels edificis públics, a més de les mesquites, destacaven els banys, establiments
que tenien més caràcter social que higiènic. Amb torns separats per a homes i
dones, es pareixien bastant a una sauna. Una conducció subterrània d’aire
calent mantenia el sol de les distintes cambres a una temperatura elevada, per
tal de produir vapor en abocar-hi poalades d’aigua.
Les botigues, els tallers i els obradors artesanals estaven agrupats per
oficis en determinats carrers, sobretot al barri de l’alcaisseria (la zona que
hui s’estén per darrere de la
Llotja fins al carrer de Sant Vicent). També hi estava l’escorxador
(per l’actual plaça Redona). Els cuireters treballaven fora de la medina, entre
la muralla i el riu (actual carrer dels Roters), perquè la seua activitat
provocava olors desagradables.


Des dels temps de l’Imperi Romà, a la ribera del riu Túria es cultivava el
cereal, les oliveres i la vinya, però fins l’època de l’Al-Andalus no es
produeix l’explotació agrícola que hui coneixem. Els musulmans van crear la
xarxa de regadiu que distribueix el cabal del riu en huit sèquies principals
que, en ramificar-se, no van deixar cap racó de l’horta sense aigua. Això va
possibilitar el conreu de varietats pròpies de zones humides, introduint
espècies noves com l’albergina o la carxofa, que s’afegiren a la producció de
ceba, bleda, fesol, fava, safanòria, nap i d’altres. Continuaren conreant el
forment, la civada i el sègol, i van dur l’arròs. De les fruites, destacaren el
meló, el meló d’Alger, la magrana, la taronja, l’albercoc i el codony. També
era important la producció de canyamel, de xufes, d’herbes aromàtiques i de
flors, i era freqüent trobar per tot arreu figueres i moreres.
El nucli de població bàsic era l’alqueria, un conjunt de cases senzilles al
costat de la del propietari de les terres, que era la més important. Aquesta
casa tenia habitacions que donaven a un pati interior amb un pou. Al voltant es
distribuïen dependències annexes, com el forn, el graner, l’estable o el
colomer. També es trobaven almàsseres i molins. Sovint les alqueries tenien una
torre de guaita, que formava part de la xarxa de vigilància defensiva per
alertar la capital d’una possible incursió de pirates. Una unitat de població
menor, però més abundant, era el rafal, semblant a una masia actual i també amb
edificacions complementàries al voltant. Un poc allunyats dels habitatges
s’ubicaven els ruscos d’abelles per a la producció de cera i mel, tan
necessària en la rebosteria.
La vida al camp era tranquil·la però molt dura. L’horari laboral depenia de
la llum del sòl, cosa que donava jornades de huit o nou hores en hivern i de
tretze o catorze en estiu, només interrompudes per les parades per a menjar o
resar.


En les societats musulmanes, la vida familiar, social i política es
vertebra a partir de la religió. En qualsevol d’aquestos àmbits, els
comportaments estan determinats per la
Xara, la llei que regeix l’activitat dels homes segons els
principis de l’islam.

Aquesta religió monoteista va sorgir a l’any 622 com una revisió de les
creences del judaisme i el cristianisme. El punt de partida és la creença en
Al·là, déu responsable de la creació del món, font de consells i jutge únic,
que va revelar la seua paraula a Mahoma. El profeta va aportar la versió
definitiva de l’única fe vertadera en els ensenyaments que finalment es
recopilaren en un llibre sagrat, l’Alcorà. L’islam també comparteix amb el
judaisme o el cristianisme uns altres llibres sagrats, com la Torà o l’Evangeli, i la veneració a alguns
missatgers d’Al·là o profetes, entre els quals es troba Jesús.
Per al creient, es marquen unes obligacions pràctiques que es concreten en
el que es coneix com els cinc pilars bàsics de l’Islam:
-La professió de fe,
recitant la sentència “No hi ha altre Déu tret d’Al·là i Mahoma és el seu
profeta”.
-L’oració ritual, que consisteix
en recitar fragments sagrats de cara a la Meca en cinc moments del dia.
-L’almoina, que obliga
a cada musulmà a aportar a la comunitat una desena part de les rendes.
-El dejuni durant el ramadà, el mes sagrat del calendari
islàmic, que implica abstindre’s de menjar, beure, fumar o mantindre
relacions sexuals des de l’alba fins a la posta del sol.
-La peregrinació a la Meca, ciutat on va nàixer
Mahoma, almenys, una vegada en la vida.
La mesquita és el lloc per a l’oració. L’islam no té litúrgia, però el
divendres s’hi apleguen els fidels a escoltar el sermó i a resar
col·lectivament. També és el lloc de reunió on es celebren festes familiars,
tancaments de tractes, acords matrimonials, o reunions per a resoldre
conflictes i plets. A totes les mesquites està assenyalada l’alquibla, la direcció cap a la Meca que, a més d’orientar la
posició de l’orador, determina la posició dels cadàvers en els soterraments i
la dels animals que van a ser sacrificats.


A l’horta, la unitat bàsica era l’alqueria, que tenia com a nucli la residència
d’un llinatge al que s’afegien altres famílies. L’agrupació d’alqueries al
voltant de les sèquies mares i dels seus braços formaven unes xarxes o
comunitats regides pels consells de vells, que prenien decisions sobre els
problemes de la terra i l’aigua, sobre la construcció de mesquites, graners,
fortificacions i altres recursos col·lectius. Funcionaven de manera autònoma
respecte a l’autoritat estatal. No obstant això, el poder de l’administració,
fóra el califat, fóra el regne de taifa, s’exercia mitjançant la tributació i
la imposició de la moneda, i augmentaria amb el creixement de la ciutat, que va
veure la productivitat agrícola com un valuós objecte d’impostos, apropiacions
i control comercial.
A la ciutat, amb el sorgiment de la taifa, nasqué un poder regional al que
accediren funcionaris que ocupaven llocs clau en l’administració. Comptaven amb
forces militars, i aglutinaren administradors del fisc, secretaris i gent de
lletres. Van atraure comerciants i artesans, impulsaren l’arquitectura i exerciren
un mecenatge intel·lectual i literari. Sovint tributaven als monarques
cristians per mantindre la integritat del seu territori. Amb el temps, el poder
quedà consolidat en mans de famílies influents que controlaven l’aparell
juridicoreligiós encapçalat pels alfaquins, i constituïen una dinastia, encara
que els seus orígens no foren monàrquics. La resta de la població eren els
súbdits. Per davall d’aquestos estaven els esclaus, d’origen no musulmà.
Per
descomptat, tots els càrrecs estan reservats per a mascles. La
dona no
hi té accés perquè el seu paper està
limitat a l’àmbit privat, com a element intermediari
que, mitjançant el part, possibilita noves generacions. Reclosa
a casa, du la
llar, educa els fills i complau el marit. Només ix al carrer
regularment per
anar a la mesquita. Segons la classe social, farà altres eixides
(al banys, les
riques; a comprar al mercat, les humils). El matrimoni el
decidirà el pare, amb
la benedicció del patriarca de la família i, sovint, fins
la vespra de la boda,
la nóvia no coneixerà al futur marit, habitualment molt
més major que la ella.


Al món islàmic combinen dos tipus de calendaris. D’una banda, el solar, que
amb la successió de les estacions, marca els temps de la sembra i de les
collites, i conseqüentment, l’activitat artesanal i comercial que depén de
l’agricultura. D’altra banda, el calendari oficial és lunar des del segle VII,
ja que així ho va disposar el Califa Omar I quan va ordenar reiniciar la
numeració dels anys a partir de l’Hègira, la fugida del profeta Mahoma des de la Meca cap a Medina. Així, el
16 de juliol 622 d.C. passa a ser el primer dia de l’any 1 de l’era musulmana.
Eixa duplicitat provoca que les commemoracions religioses i els esdeveniments
de la vida social i política tinguen lloc en dates variables del cicle solar. Com
que l’any lunar dura entre 354 y 355 dies, es produeix un desfasament amb el
calendari solar que suposa l’avanç anual de 10 ó 11 dies.
L’any musulmà consta de dotze mesos que
tenen alternativament 29 ó 30 dies: muharram, sàfar, rabi al-awwal, rabi
al-àkhir, jumada al-ula, jumada al-àkhira, ràjab, xaban, ramadà, xawwal, dhul
qadah i dhul hijjah. El ramadà és el mes sagrat, per commemorar que Mahoma va
rebre la revelació divina. El dia comença quan es pon el sol, i cada mes
s’inicia després de la lluna nova, la primera nit en què és visible el quart
creixent. La setmana té set dies, i divendres és el dia festiu en què els
creients s’apleguen a la mesquita per al res col·lectiu.


La posició del sol, el cant del gall, els moviments de les aus, o els crits
dels animals de la granja reclamant el menjar són alguns dels indicis que
permetien la mesura del temps. Sobre aquestos senyals, els cinc resos diaris fragmentaven
el dia. El primer, el fajr, entre
l’alba i l’eixida del sol; el segon, el zuhr,
immediatament després del migjorn; el tercer, l’asr, pregària es fa a mitjan vesprada; el quart, el magrib, en pondre’s el sol; i l’últim rés,
l’ixa, quan ja és nit fosca. Qualsevol
activitat diària es localitza en el temps fent referència a l’oració més
propera. Com que la duració del període de llum solar és variable, també ho
eren les hores de treball. A la nit, en escassejar els instruments
d’enllumenament, la foscor suposava el perill, i tancar-se en casa a dormir era
l’única opció.
A la novel·la es parla d’un rellotge de sol que està fent el iaio Abdullah.
A diferència dels més coneguts, que se situen en una paret orientada al
migjorn, el iaio està construint un rellotge en terra (analemàtic). La mecànica
és la mateixa: l’ombra que projecta el gnòmon (un pal, per exemple) es desplaça
conforme gira el sol, recorrent cadascuna de les hores que hi ha marcades a un
semicercle. Tanmateix, en el rellotge situat en terra, el quadrant horari és
una el·lipsi horitzontal, travessada per un eix pel qual discorre un gnomon mòbil.
Cal tindre en compte que l’ombra que provoca el sol és més o menys llarga segons
la posició de l’astre en cada mes de l’any, per eixe motiu, el gnòmon és mòbil,
i no és altre que el propi usuari del rellotge, que projecta l’ombra caminant
sobre l’eix per situar-se en el punt corresponent a l’època en què es troba.


A la novel·la, el iaio Abdullah diu ser amic i mantindre correspondència
amb aquest matemàtic italià que va viure uns anys a la ciutat de Bugia
(actualment, Bejaia, a Algèria), on el seu pare dirigia un establiment
comercial. L’interés que Lleonard de Pisa (1170-1250) tenia pel càlcul el féu
estudiar el sistema de numeració aràbic, i en comprovar la superioritat
d’aquest model sobre la numeració romana, va escriure l’obra Liber Abaci, que fou decisiva en la
substitució del vell sistema romà per l’aritmètica aràbiga al continent
europeu. No obstant això, Lleonard de Pisa és més conegut pel descobriment de
la seqüència Fibonacci (Fill de Bonacci, malnom del seu pare). Aquesta sèrie
numèrica s’inicia en els nombres 0 i 1, i es construeix afegint el resultat de
sumar els dos immediatament anteriors. Així, 0+1=1; tenim, doncs 0,1,1. Ara
sumem els dos últims 1+1=2. L’afegim a la sèrie (0,1,1,2). Tornem a sumar els
dos anteriors 1+2=3 (0,1,1,2,3). Repetim l’operació 2+3=5 (0,1,1,2,3,5). La
progressió continua de forma que, treballant amb nombres alts, si en prenem dos
consecutius i els dividim, obtenim un resultat que s’aproxima a la raó àuria
(1,618033), quocient que està present en alguns fenòmens naturals, com la
ramificació d’arbres, la proporció abelles mascles als ruscos, el nervis de
les fulles, les espirals d’una pinya...
Per això, també s’anomena a aquest número raó divina.
Dins de l’argument de l’obra, la seqüència Fibonacci és el càlcul que els
protagonistes, Ihsan i Jaume, han de descobrir per a solucionar l’enigma dels
conills que els planteja el iaio. Aquest problema sobre la cria de conills és
realment el que Lleonard de Pisa va posar com a exemple en el Liber Abaci. El fet de viure a Bugia l’aprofita
l’autor de la novel·la per fer-lo coincidir amb el iaio Abdullah, qui, a més,
va aprendre a fabricar ciris en aquella ciutat. Amb el temps, “bugia” passa als
diccionaris com a sinònim de ciri.


|