La ciutat de Nàpols té el seu origen en una colònia fundada
pels grecs al voltant del segle VII a. C. (el seu nom ve de Neàpolis), però
passà a ser colònia romana a l’any 326 a. C. Quan va caure l’Imperi Romà es va
convertir en un ducat fins a l’any 1137 en què va ser conquistada pels normands.
Aleshores va formar part del Regne de Sicília, fins que aquest es divideix en
1282, incorporant-se els territoris peninsulars en el Regne de Nàpols (També
se’l seguia anomenant Regne de Sicília).
Fou en 1442 quan el Regne de Nàpols va passar a mans
d’Alfons el Magnànim, després d’una llarga guerra. Integrada en els dominis de
la Corona d’Aragó, la capital va recuperar prompte l’esplendor. Es va construir
el clavegueram, es van obrir carreteres, nous barris i obres monumentals. També
va ser molt destacat l’interés cultural que el rei Alfons va impulsar des de la
cort, on va atraure a importants noms del Renaixement.
En anys posteriors, va haver conflictes, sobre tot amb
els reis francesos, que prengueren temporalment el poder. Tanmateix, Ferran al
catòlic va recuperar el domini, ara per a la monarquia hispànica. Amb tot, les
disputes continuaren i propiciaren que el Regne de Nàpols passara d’unes mans a
altres fins que, en 1861, va passar directament a la Itàlia unificada sota el
poder de Vittorio Emanuele II.
|
|
|
L’antiga ciutat de Pompeia estava situada molt a prop de
Nàpols. Va ser fundada al voltant dels segles VIII-VII a. C., però fou a partir
del segle III a. C. Quan va entrar en l’òrbita romana, convertint-se a poc a
poc en lloc de retir de militars veterans i de gent benestant. No obstant això,
la ciutat es coneguda actualment per la seua tràgica desaparició.
Situada en una zona d’intensa activitat sísmica, Pompeia
va patir un fort terratrèmol a l’any 62, que va afectar infraestructures i
edificis públics i privats. Dèsset anys després (79), quan encara no havien
acabat les obres de reconstrucció, es va produir l’erupció del Vesuvi, volcà
molt proper que sepultà totalment la ciutat.
Se suposa que molts habitants van fugir alertat pels
sismes previs, però l’erupció principal va expulsar gasos i cendres tan
intensament que molts dels ciutadans van morir asfixiats, sense poder escapar.
Les successives capes de material volcànic van sepultar Pompeia a uns 6 o 7
metres sota la superfície actual.
Encara que en els primers anys van haver saquejos, la
ciutat va quedar paulatinament oblidada, dins al punt que, segles després, es
desconeixia la seua ubicació. La mateixa sort va córrer la veïna Herculà. No
fou fins al final del segle XVI quan gracies a les obres de construcció d’un
canal, es van trobar les primeres restes, però les excavacions sistemàtiques no
arribarien fins a meitat del XVIII.
Les intervencions arqueològiques realitzades han permés
descobrir amb molta exactitud la vida quotidiana de l’època, amb informació de
tot tipus: vestimenta, utensilis, costums, alimentació, art... Especialment
interessant és el disseny urbanístic, ja que s’ha pogut conéixer com era
exactament en el moment de l’erupció, sense haver patit les modificacions
posteriors que afecten a les altres ciutats.
Actualment es poden visitar les restes, tant de Pompeia
com d’Herculà. De fet, s’han convertit en una de les principals atraccions
turístiques d’Itàlia.
|
Giacomo Puccini (1858-1924) és un dels millors
compositors italians d’òpera, amb obres mestres com La Bohème (1896), Tosca (1900) o Turandot (1926).
El compositor va començar a treballar Madama Butterfly en
1901.L’argument té un precedent literari en una obra de John Luther Long, qui
s’havia inspirat en la novel·la Madame Chrysanthème, de l’escriptor francé
Pierre Loti.
El 17 de febrer de 1904 es va estrenar Madama
Butterfly al Teatro alla Scala de Milà. La representació va resultar
un estrepitós fracàs, Tanmateix, Puccini va fer una revisió per tal de donar-li
més equilibri estructural i càrrega dramàtica en algunes escenes. Tan sols tres
mesos després, l’òpera va ser representada al Teatro Grande de Brescia,
amb un gran èxit.
L’argument de l’obra no era nou, fins i tot havia
aparegut en dos òperes anteriors. La protagonista, la geisha Cio-cio-san
(senyora papallona, en japonès) s’enamora d’un oficial de la marina nord-americana.
Contravenint els costums locals, es casen, a pesar que ell està de pas. Mesos
després, Pinkerton (que així es diu el militar) abandona el Japó, ignorant que
la jove esposa repudiada està embarassada. Tres anys més tard, l’oficial torna
amb la seua esposa americana. Quan s’assabenta que té un fill, decideix
endur-se’l als Estats Units per a educar-lo de manera occidental. La mare,
totalment abatuda, decideix llevar-se la vida fent-se l’harakiri.
|


|


|
Diego Armando Maradona (1960-2020) va ser un jugador de
futbol nascut a l’Argentina. Va debutar als 16 anys amb l’Argentinos Junior,
però prompte va passar al Boca Juniors, club amb el qual va guanyar la seua
primera lliga en 1980. Un any més tard va botar a Europa per a jugar en el F.C.
Barcelona. Maradona va deixar constància de la seua qualitat, però només va
estar dos temporades en el club culéon va guanyar una Copa del Rei.
El seu nou destí fou la SSC Napoli, club italià que va
rebre al jugador amb els braços oberts, ja que havien eludit el descens per un punt.
Amb Maradona a les seues files, el club va anar de menys a més, i arriba a aconseguir
dos scudettos (el campionat de lliga), una Copa d’Itàlia i una Copa de
la UEFA, tot entre 1984 i 1992. També aleshores va ser campió del món amb la
selecció de l’Argentina. Després del Nàpols va continuar la seua carrera en
altres clubs, però mai aconseguí el nivell assolit durant l’etapa a Itàlia.
La indiscutible qualitat futbolística de Maradona no va
ser acompanyada per uns hàbits saludables exigibles a qualsevol esportista.
Quan jugava en el FC Barcelona va iniciar el consum regular de drogues i els
problemes amb la bona pràctica esportiva. En Nàpols va empitjorar els seus
hàbits i era freqüent que faltara als entrenaments per la vida desordenada que
duia. De fet, el seu final en el club de la capital de la Campània va vindre
determinat per una sanció de quinze mesos per donar positiu en cocaïna en un
control després d’un partit.
Amb tot, el caràcter apassionat dels napolitans feu que
l’afició li ho perdonara tot a aquell que havia dut al club a uns nivells que
mai havia aconseguit. En la memòria dels seguidors, Maradona segueix sent un
déu i li continuen professant una devoció incondicional.
|