|
||||||||||||
El terratrèmol de Managua de 1972 Va
ser un sisme de
magnitud 6.2 graus en l’escala Richter que va destruir la
capital de Nicaragua,
a les 12:35 de la nit del dissabte 23
de desembre, seguit per dues rèpliques de
5.0 i 5.2 graus quasi una hora després del primer tremolor.
Va destruir el centre de la ciutat i va causar prop de 10.000 morts i
20.000
ferits; l’epicentre va
ser dins del Llac
Xolotlán.
El flux elèctric va deixar de circular
a l'instant
de la primera sacsejada; els conductes d'aigua es van rebentar i van
saltar;
pels carrers van córrer esquerdes d'insondable profunditat i
nombrosos incendis van
esclatar a la zona comercial.
La majoria de les cases que van caure eren de
taquezal, material de construcció de poca qualitat.
El desastre va fer que hi haguera un èxode de moltes famílies des d'aquesta mateixa fatídica matinada. Amb la finalitat d'evitar una epidèmia de grans proporcions, es va ordenar evacuar la ciutat. Van ser saquejades les cases particulars,
comerços,
magatzems, esglésies i col·legis, primer per
delinqüents comuns el mateix dia
del desastre, i després per habitants dels barris del
cinturó de misèria de Managua.
Per això va ser decretada la llei marcial.
La
notícia de la catàstrofe es va difondre
ràpidament. Diferents països van
enviar a les seues Creus Roges, destacant Estats
Units, El Salvador, Mèxic, Cuba, Espanya,
Finlàndia,
L’antiga Unió
Soviètica, Iugoslàvia,
Israel, Filipines, Taiwan, Xina, Japó,
etcètera.
www.es.wikipedia.org
Font: El Congrés Eucarístic Nacional Un Congrés
Eucarístic és un esdeveniment de
l’Església Catòlica de culte a Crist en
l’Eucaristia, amb la finalitat de reflexionar, aprofundir,
estudiar i celebrar
conjuntament el misteri eucarístic, sota algun tema concret
que figura en el lema
del congrés.
Fonts:Segons els seus nivells, els congressos poden ser locals, diocesans, provincials, nacionals, continentals i internacionals. El programa s’ompli amb conferències, seminaris, taules redones, celebracions litúrgiques, oracions i adoració eucarística, completant-se amb actes culturals. A l’any 1972 tingué lloc el VIII Congrés Eucarístic Nacional, a la ciutat de València. L’acte citat a la novel·la és la missa central del congrés, que es celebrà multitudinàriament al Passeig de l’Albereda. Va llegir-se un missatge del Sant Pare, Pau VI, i hi van assistir el cap de l’Estat, Francisco Franco, i els actuals reis d’Espanya, aleshores prínceps d’Astúries. www.es.wikipedia.org www.revistaecclesia.com Els guateques. En un temps en què ja
començaven a popularitzar-se les discoteques entre
els joves, els guateques seguien sent
l’opció més a mà que tenien
els
adolescents per a la vesprada del diumenge, que era el tros del cap de
setmana
més fester. Només calia un lloc de
reunió (la casa de qualsevol) i un aparell
per a reproduir la música.
El suport on estaven enregistrades les cançons eren els discos de vinil, ja que no existien els cds. actuals, i les cintes a cassette eren més modernes i menys usades. Els discos podien ser grans (s’anomenaven LP, de l’anglés long play) o xicotets (singles), que tenien només una o dues cançons per cada cara. Aquestos eren els més freqüents. Cadascú duia els que tinguera o haguera pogut replegar. Els guateques solien començar amb música de ball mogut, per a trencar el gel. Després es posaven les cançons més lentes, per a ballar agarrat. Durant aquest temps es consolidaven o no les relacions entre les possibles parelles de les colles. "Amor.
El diario de Daniel”
Joan, el pare difunt de Xavi,
començà a escriure
el seu diari en llegir un
llibre que als anys setanta era molt popular entre els adolescents. Es
titulava Amor. El diario de Daniel. El seu autor
és Michel Quoist i l’editava
Herder (Barcelona). No conserve l’exemplar que
tenia, però recorde que
l’argument tractava sobre un xic que va descobrint la vida a
través de les
vivències pròpies de l’edat: la recerca
de referències, les seues lluites
interiors, l’amistat i el descobriment de
l’amor. També hi havia una
versió femenina de l’obra: Dar. El
diario de Ana María.
Aquesta era una, la més famosa, de les
novel·les d’èxit de José
Luis Martín
Vigil. Amb una parella d’amics de quinze anys com a
protagonistes, l’obra ens
descriu el món dels adolescents i el descobriment de la
vida, plena d’alegries
i de drames. L’obra té una forta
intenció moralitzadora (l’autor va ser
sacerdot jesuïta). La primera edició és
de 1955, però ha sigut reeditada fa
pocs anys.
El València CF (temporada 71/72). En la campanya anterior, el València CF havia guanyat el campionat de lliga, i va arribar a la final de la Copa (aleshores, del Generalísimo). Continuava Alfredo Di Stéfano com a entrenador, i es va fitxar a Quino, davanter del Betis, a l’argentí Adorno, i també a Lico i al porter Meléndez. El rendiment de l’equip no estigué a l’altura de la temporada anterior, encara que tingué bons registres (19 victòries, 7 empats i 8 derrotes). El València va arribar fins l’última jornada amb possibilitats de guanyar la lliga si perdia el líder, que era el Real Madrid. Però això no va ocórrer i l’equip xe queda subcampió, igual que en la Copa, competició en què va perdre la final contra l’Atlètic de Madrid. Com a campió de lliga vigent, va jugar la Copa d’Europa (actual Champions League), eliminant al Luxemburgo i al Hajduk Split, però va caure en la tercera ronda davant l’Ujpest Dosza, de Budapest. Font: "La gran historia del Valencia C.F." Jaime Hernández Perpiñá. El sistema educatiu. En 1970 s’aprova la llei General d’Educació (coneguda com a llei Villar Palasí, cognoms del ministre que la impulsà). Aquesta nova normativa substituïa la Llei d’Instrucció Pública, de 1957, encara que havia sigut reformada en vàries ocasions. A la novel·la, Joan, el pare, estudia sota l’antic sistema, que s’estructurava en Pàrvuls (nivell no obligatori), quatre cursos de Educació Primària, un curs d’Ingrés (preparatori), un Batxillerat Elemental de quatre cursos, un Batxillerat Superior de dos cursos i, per acabar, un Curs d’Orientació Universitària (COU). La nova llei dividí l’ensenyament obligatori en l’Educació General Bàsica (EGB), de huit cursos; el Batxillerat Unificat Polivalent (BUP), de tres cursos; i el COU. La seqüenciació del sistema d’avaluació també va canviar. Fins aleshores es donaven qualificacions mensuals, resumides després en una valoració global trimestral. Amb la llei Palasí, es passà a l’actual estructura d’avaluacions (cinc al principi, tres més endavant). La Setmana Santa. Fora
dels
aspectes estrictament litúrgics, la vida social en aquestes
dates seguia estant
impregnada de mostres de religiositat, al menys de forma aparent. Per
exemple,
la programació de la televisió es
modificava,
sobretot Divendres Sant, per
oferir actes i documentals relacionats amb les celebracions de la
setmana. Fins
les pel·lícules eren seleccionades (sempre amb
temàtica d’Història Sagrada) Les
emissores de ràdio no es quedaven enrere, i des de Dijous
Sant omplien la
graella amb música clàssica.
D’altra banda, a més de la zona marinera de la ciutat de València, en altres pobles també existien (i hi existeixen) germandats i confraries que eixien en processó amb les seues vestimentes i capirots. Gaudien de molta expectació, però, ja aleshores, els carrers començaven a resultar massa sorollosos per al seguiment respectuós i silenciós que solien tindre eixos actes. A la novel·la es cita la processó del Diumenge de Rams, on els fidels, amb palmes o ramets d’olivera, rememoren l’entrada de Jesús a Natzaret. També s’al·ludeix al Via Crucis, o seguiment de les estacions o moments durant el camí de Jesús des de la seua condemna fins que el deixaren al sepulcre. En alguns llocs segueixen fent les representacions teatrals de la Passió, més freqüents abans. Bé itinerants pels carrers, bé en una plaça gran, o bé dins d'un saló, podien seguir-se aquestes escenificacions que corrien a càrrec de grups de teatre amateurs d'alguna institució cultural (a la novel·la, la Societat Musical), o per part de gent relacionada amb la parròquia. Els tres dies de Pasqua. La
festa més esperada pels adolescents a
les vacances
de Setmana era
la Pasqua. Durava
tres dies, perquè, a més del
diumenge, les
vesprades de dilluns i dimarts eren
festives. La tradició manava anar a algun lloc a
l’aire lliure a menjar-se la
mona. Al meu poble anàvem al cau del barranc del Carraixet.
Entre els canyars,
hi havia plans vora l’aigua per a botar a la comba.
Eixa “eixida al
camp” justificava la compra de les sabatilles
pasqüeres, calcer de tela i sola
de goma, antecedent de les actuals sabatilles d’esport. I si
hi havia sort, en
casa també et compraven pantalons nous, els texans o vaqueros,
com
dèiem. Als pobles es repetia un ritual
cíclicament. Els xics anaven a la
conquesta d’una colla de xiques per a passar, com a
mínim, els dies de
vacances. Si durant
la Setmana Santa hi
havia processons, els carrers s’omplien de grups de xavals
amb
l’únic objectiu
de buscar pasqüeres, d’arribar a pasqua amb
companyia
femenina. En eixos dies tocava corda i jocs de vesprada,
però a
la nit hi havia sopar. Cadascú
s’enduia l’entrepà i els xics pagaven la
beguda i la
“picaeta”. A
Sant Vicent pagaven les xiques. Es
reunien en casa d’algú, preferiblement si
no estaven els pares, i després de sopar es ballava o es
jugava a jocs més
atrevits que els de la vesprada, segons com d’espavilat
estiguera el personal.
En fer-se un poc més majors, ja s’estilava muntar
acampades o, millor encara,
intentar aconseguir les claus del xalet buit d’algun
familiar. Aquestes opcions
sempre suposaven bastants entrebancs per part dels pares de les xiques.
|